لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۸

آمریکا: نشانه‌هایی از استفاده دوباره از سلاح شیمیایی در سوریه هست


جن ساکی
جن ساکی
ایالات متحده می‌گوید نشانه‌هایی وجود دارد که در سوریه، در ماه جاری میلادی، از سلاح شیمیایی استفاده شده و آمریکا در حال بررسی این موضوع است که آیا حکومت آن مسئول است یا نه.

وزارت خارجه آمریکا، روز اول اردیبهشت با اعلام این موضوع گفته است ماده شیمیایی احتمالا استفاده شده ممکن است «کلر» باشد.

جن ساکی، سخنگوی این وزارت‌خانه، در نشست خبری معمول خود گفت نشانه‌ها از استفاده از این گاز مربوط به شهر «کفر زیتا» است که کنترل آن در دست شورشیان است.

خانم ساکی در این نشست خبری گفته است آمریکا در حال تحقیق در مورد اتهامی است که به حکومت سوریه در مورد استفاده از آن زده شده است؛ «بدیهی‌ست اینکه چه اتفاقی افتاده است، نیاز به تحقیق دارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، فعالان مخالف دولت سوریه، حکومت آن را متهم کرده‌اند که در تاریخ ۱۱ و ۱۲ آوریل (ماه جاری میلادی، ۱۰ روز پیش) با استفاده از هلیکوپتر گاز کلر در شهر «کفر زیتا» پرتاب کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز روز ۳۱ فروردین گفت آن کشور «اطلاعات» تایید‌نشده‌ای دارد که نشان می‌دهد دولت بشار اسد همچنان از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

فرانسوا اولاند در آن زمان در گفت‌وگویی رادیویی با شبکه «اروپا ۱» با تاکید بر اینکه هنوز «مقدار اندکی اطلاعات» در این مورد وجود دارد، گفته بود «تا به حال هرچه از رژیم اسد دیده‌ایم روش‌های وحشتناکی است که این رژیم قادر به استفاده از آن‌هاست و تمایلی هم به انتقال قدرت در این کشور ندارد».

تلویزیون دولتی سوریه پیشتر خبر مرگ بیش از ۱۰۰ نفر را در اثر خفگی در حمله‌ای شیمیایی تائید کرده بود ولی اتهام آن را متوجه مخالفان اسلام‌گرای خود در جبهه «نصرت» دانسته بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری خود گفته است در جریان توافق آمریکا و روسیه برای امحای سلاح‌های شیمیایی سوریه، گاز «کلر» جزو نخستین یا دومین اولویت‌های اعلام شده دمشق به سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی نبوده است.

این سازمان بر جمع‌آوری و نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه نظارت دارد. به گفته خانم ساکی، آمریکا با آن از نزدیک همکاری می‌کند و «هر اتهامی در مورد استفاده از سلاح شیمیایی را در جنگ بسیار جدی می‌گیرد».

دولت سوریه نتوانسته است بنا بر تعهدات خود تا پنجم ماه فوریه سلاح‌های شیمیایی خود را برای امحا به خارج از خاک خود منتقل کند. از آن زمان موافقت کرده است که تا پایان ماه آوریل چنین کاری به طور کامل انجام شود.
XS
SM
MD
LG