لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۱

عراقچی: نحوه لغو تحریم‌ها از موارد اختلاف در مذاکرات اتمی است


عباس عراقچی (سمت راست) همراه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، طی مذاکرات وین
عباس عراقچی (سمت راست) همراه محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، طی مذاکرات وین

عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با ۵+۱ در مورد برنامه اتمی، در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، چاپ تهران، گفته است ایران خواستار لغو و نه تعلیق «تمام تحریم‌ها» است و این یکی از موارد اختلافی‌ست که مذاکرات در مورد آن ادامه دارد.

به گفته آقای عراقچی تهران «به هیچ‌وجه، باقی ماندن یک تحریم یا معلق شدن آنها را نمی‌پذیرد».

او البته تاکید کرده است که لغو تحریم‌ها علیه ایران «جزئیات و ظرایفی» دارد که در جریان مذاکرات روشن خواهند شد؛ «طرف‌های مقابل ما ادعا می‌‌كنند كه در رفع تحریم‌ها همواره از الگوی تعلیق و سپس لغو پیروی كرده‌اند. این مسئله به این شكل مورد پذیرش ما نیست. مذاكرات در این خصوص ادامه دارد و یكی از موارد اختلافی ما همین است و من هم وجود این اختلاف را انكار نمی‌كنم».

در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد که نمی‌توان انتظار داشت که پس از امضای احتمالی توافقنامه جامع با ۵+۱، تمام تحریم‌ها لغو شوند، آقای عراقچی می‌گوید «همان‌طور كه نمی‌توانيم انتظار داشته باشيم كه تمام اقداماتی كه ايران بايد انجام دهد، بلافاصله صورت بگيرد.»

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران می‌گوید بهتر است در شرایط فعلی امیدوار به رسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر (مهلت دوباره تعیین شده مذاکرات هسته‌ای) بود.

ایران و طرف‌های گفت‌وگو در مورد برنامه هسته‌ای تهران، با پایان مهلت شش ماهه در دور دوم مذاکرات که با هدف رسیدن به توافقی جامع انجام می‌شود، چهار ماه دیگر به آن افزودند.

ایالات متحده نیز هدف خود را رسیدن به توافق تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه) اعلام کرده، اما وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آن کشور، از تعیین «ضرب‌الاجل» خودداری کرده است.

به گفته عباس عراقچی، حتی اگر طرف‌ها به توافقی نرسند هم «وضعیت ایران مانند گذشته نخواهد بود».

این مقام وزارت خارجه ایران می‌گوید «وضعیت روانی» در جهان علیه ایران «کاملا» عوض شده است.

نظرسنجی‌های بین‌المللی همچنان در سال جاری میلادی نشان‌دهنده جایگاه پایین اعتماد به ایران در کشورهای جهان است.

از جمله تازه‌ترین نظرسنجی سرویس جهانی بی‌بی‌سی که دو ماه پیش منتشر شد و ایران در آن دارای کم‌ترین محبوبیت در میان کشورهایی‌ست که نظرسنجی در آنها انجام شده است.

عباس عراقچی که به تازگی دیداری با معاونان ارشد وزارت خارجه آمریکا داشته، از سوی دیگر در این مصاحبه می‌گوید «تصميم ملی كه اتخاذ شده اين است كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌ای تنها در خصوص مسائل هسته‌ای مذاكره كند.»

او در عین حال افزوده است «اگر اروپايی‌ها و آمريكا در مسير اعتمادسازی درست عمل كنند اين احتمال وجود دارد كه پس از مذاكرات هسته‌ای تغييری در رويكرد مردم ايران صورت بگيرد».

با این همه به گفته آقای عراقچی، خود چندان به این موضوع خوشبین نیست.

نمایندگان ایران، از جمله خود آقای عراقچی به عنوان سرپرست، ۱۶ آذر ماه با نمایندگان ایالات متحده در ژنو دیداری داشته‌اند که بنا بر گزارش‌ها در مورد «نحوه نزدیک‌ کردن دیدگاه‌ها» در مذاکرات هسته‌ای انجام شد.

وزارت خارجه آمریکا بدون ارائه جزئیاتی در این مورد، مذاکرات را «سازنده» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG