لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۳

انفجار آمیا؛ دادگاه فدرال پرونده رئیس‌جمهوری آرژانتین را بست


دادگاه فدرالی در آرژانتین، پرونده کریستینا فرناندز د کیرشنر، رئیس‌جمهوری آن کشور، را در مورد انفجار مرکز یهودیان در سال ۱۹۹۴ مختومه اعلام کرد.

این پرونده علیه خانم کیرشنر، در ارتباط با اتهام‌های مربوط به «توطئه» برای پنهان‌کاری آنچه «حضور مقام‌های ایرانی» در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس در سال ۱۹۹۴ عنوان شده، گشوده شده بود.

اتهام‌ها علیه رئیس‌جمهوری آرژانتین در اصل از سوی آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین آن کشور، مطرح شده بودند؛ کسی که جسدش در دی ماه گذشته در آپارتمان محل سکونتش کشف شد.

در پی بازرسی از خانه آقای نیسمان مشخص شد که او حکم بازداشت کریستینا فرناندز د کرشنر را آماده صدور کرده بود.

از سه قاضی این دادگاه فدرال، دو نفر حکم به مختومه کردن پرونده رئیس‌جمهوری آرژانتین داده‌اند.

روزنامه گاردین می‌گوید احتمال زیادی وجود دارد که خرمان مولدس، مدعی‌العمومی که حکم صادرشده از سوی نیسمان را تائید کرده بود، پرونده را برای فرجام‌خواهی مجدد به دادگاهی عالی‌تر بفرستد.

در زمستان گذشته نیز یک قاضی فدرال در آرژانتين، اتهامات مطرح شده عليه کريستينا فرناندز، رييس‌جمهوری آن کشور، را در مورد سرپوش گذاشتن بر آنچه «نقش ايران» در پروندهٔ انفجار مرکز يهوديان، آميا، مطرح شده، رد کرده بود.

مرگ آلبرتو نیسمان، که خانواده‌اش معتقدند نه خودکشی -آن‌طور که اعلام شده بود- بلکه قتل بوده است، به تنش‌هایی گسترده در صحنه سیاسی آرژانتین انجامیده است.

پس از مرگ آقای نیسمان صدها هزار آرژانتینی در تظاهرات اعتراض‌آمیز با عنوان «راهپیمایی سکوت»، روانه خیابان‌ها شدند.

XS
SM
MD
LG