لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

اشتون می‌گوید «گفت‌وگوی مفیدی» با جلیلی داشته است


در دیدار ایران و ۵+۱ در قزاقستان پیشنهادهای تازه‌ای ارائه شده اسن که طرف‌ها در حال گفت‌گو بر سر آن هستند
در دیدار ایران و ۵+۱ در قزاقستان پیشنهادهای تازه‌ای ارائه شده اسن که طرف‌ها در حال گفت‌گو بر سر آن هستند
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نماینده کشورهای ۵+۱ در گفت‌وگوهای اتمی با ایران نیز هست، پس از دیدار شب گذشته خود با سعید جلیلی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، اعلام کرد این گفت‌وگوها «مفید» بود.

این دیدار از عصر روز چهارشنبه در استانبول ترکیه آغاز شده بود.

خانم اشتون گفته است با طرف ایرانی در مورد پیشنهادهایی که ارائه شده گفت‌وگو کرده و «حال خواهیم دید چگونه به مرحله بعدی این روند گام بگذاریم».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نماینده کشورهای مذاکره‌کننده با ایران، به زمان دیدار احتمالی بعدی اشاره‌ای نکرده و تنها گفته است «به زودی دو طرف تماس خواهند گرفت».

خانم اشتون قبل از دیدار شب گذشته گفته بود در انتظار پاسخ «خوب، جامع، عادلانه و متوان» ایران به پیشنهاد ۵+۱ است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیشتر در مورد جزئیات تازه‌ترین بسته‌ای که به ایران ارائه شده نوشته بود «گروه ۱+۵ به ایران پیشنهاد داده که مقدار محدودی از اورانیوم تا ۲۰ درصد غنی شده را حفظ کند اما از تولید بیشتر آن دست بکشد».

این گزارش در ضمن می‌گوید گروه ۱+۵ این بار (برخلاف گذشته) خواستار تعطیلی کامل تاسیسات فردو نشده‌ و گفته‌ است که در مقابل حاضر است بخشی از تحریم‌ها را هم لغو کند.

روسیه، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان کشورهایی هستند که سال‌هاست با تهران بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌اند.

این گفت‌وگوها برای آن انجام می‌شود که ایران آن بخشی از برنامه‌هایش که ظن آن می‌رود اهداف نظامی دارد تعلیق کند. ایران در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد بر روند برنامه‌های اتمی سرعت بخشیده است و هنوز دو طرف نتوانسته‌اند به توافق چشم‌گیری دست پیدا کنند. تهران می‌گوید برنامه‌های اتمیش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

دیدار سعید جلیلی و کاترین اشتون همزمان با گفت‌وگوهای ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین -اتریش- انجام شده است.

در مورد دیدار وین مقام‌های آژانس و مقام‌های ایرانی گفته‌های متفاوتی ارائه کرده‌اند. بازرس ارشد آژانس اعلام کرده است که این دور از مذاکرات شکست خورده و تلاش‌های آژانس تاکنون ناموفق بوده است، ایران در مقابل می‌گوید این مذاکرات سازنده و فشرده بوده است.
XS
SM
MD
LG