لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۸

مصرف روزانه آسپرین خطر سرطان را کاهش می‌دهد


مصرف روزانه آسپرین توسط افراد بالای ۵۰ سال خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. کار‌شناسان می‌گویند این داروی ساده و به سادگی قابل دسترس می‌تواند جان افراد بسیاری را نجات دهد.

نتیجه یک پژوهش پزشکی نشان می‌دهد مصرف روزانه آسپرین توسط افراد بین ۵۰ تا ۶۵ سال خطر ابتلا به سرطان، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش داده است. برای نمونه روزنامه ایندیپندنت می‌گوید آسپرین «از مرگ شش هزار نفر در بریتانیا جلوگیری می‌کند».

پژوهشگران دانشگاه کویین مری بریتانیا در این تحقیق گفته‌اند مهم‌ترین عامل برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، پس از مبارزه با چاقی مفرط و نکشیدن سیگار، استفاده از آسپرین به مدت ده سال است.

آسپرین یکی از داروهای ارزان و بسیار متداول برای جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی است و بر اساس نتایج این تحقیق می‌تواند خطر بعضی از انواع سرطان از جمله سرطان دستگاه گوارش را کاهش دهد.

در همین حال بسیاری نگران تاثیرات جانبی این دارو از جمله خونریزی معده و زخم معده هستند که مزایای دارو را بی‌اثر می‌کند. آسپرین برای افرادی که مشکلات سلامتی جدی دارند به عنوان داروی پیشگیری از سرطان توصیه نمی‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کویین مری لندن پس از ارزیابی جدید از نتایج صد‌ها تحقیق قبلی می‌گویند اکنون می‌توانند درباره مزایای احتمالی در مقایسه با تاثیرات جانبی منفی آسپرین نظر بدهند. به گفته این پژوهشگران اگر میلیون‌ها فرد بین ۵۰ تا ۶۵ سال، روزانه یک واحد آسپرین مصرف کنند میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ تا ۴۰ در صد، سرطان مری تا ۵۰ درصد و سرطان معده تا ۲۵ در صد کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر کاهش میزان وقوع حمله قلبی و بعضی از انواع سکته مغزی، آسپرین در موارد اندکی باعث کاهش سرطان ریه، پروستات و پستان هم می‌شود. این تاثیرات مثبت در مجموع ۷ هزار نفر را از مرگ نجات می‌دهد. در عین حال تاثیرات منفی آسپرین ممکن است باعث مرگ ۹۰۰ نفر شود.

این یافته جدید پزشکی بار دیگر به بحث‌های علمی درباره مصرف آسپرین توسط تعداد بیشتری از مردم دامن زده است. مخالفان استدلال می‌کنند این توصیه‌ها تشویق جامعه به مصرف دارو یا «دارو زدگی» است. علاوه بر این باعث دلسرد کردن مردم از تغییر شیوه زندگی و سالم‌سازی عادت‌ها به منظور پیشگیری از بیماری‌ها است و در عین حال تاثیرات جانبی آن ممکن است افراد بیمار را به خطر قرار بیاندازد.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید تحقیقات در عین حال هشدار می‌دهند که مصرف طولانی مدت آسپرین در میان افرادی با ۶۰ سال سن، خونریزی دستگاه گوارش را از ۲/ ۲ تا ۶/ ۳ درصد افزایش می‌دهد و این می‌تواند خطری برای گروه کوچکی از افراد باشد.

پروفسور جک کوزیک مسئول این پژوهش می‌گوید خوردن یک آسپرین روشی برای توجیه کردن روش‌های ناسالم زندگی نیست. او می‌افزاید بیماران پس از مشاوره با پزشک می‌توانند رژیم دارویی آسپرین را شروع کنند. افراد بالای پنجاه سال که سالمند می‌توانند آن را به عنوان «روشی خوب» برای کاهش سرطان در نظر بگیرند.

پروفسور کوزیک گفت: «مردم دوست ندارند سال‌های طولانی دارو مصرف کنند، ولی بسیاری از آن‌ها سال‌ها دارو‌های ویتامین را بدون دیدن اثر مثبت و مشهود مصرف می‌کنند. درحالیکه در این مورد ما نتایج کاملا روشن و مثبتی دیده‌ایم. من هر شب قبل از خواب یک آسپرین می‌خورم وعادت کردن به این کار برایم آسان بود.»

تاثیرات مثبت در کاهش مرگ ناشی از سرطان زمانی آشکار شد که مردم این دارو را به مدت پنج سال استفاده کردند. محققان می‌گویند مزایای آسپرین تنها در یک دوره طولانی روشن شده است و به همین دلیل ارائه نظر مشخص در باره مزایای آن برای کاهش سرطان سال‌ها طول کشیده است.

آسپرین نخست به وسیله شرکت دارویی بایر در آلمان تولید شد؛ دارویی ارزان که به عنوان مسکن از آن استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG