لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۸

انتقاد شدید آمریکا از پیام اسد در مورد «پیروزی نهایی در حلب»


پدری دست دختر خود را گرفته و از محل موشک‌پرانی مخالفان در منطقه تحت کنترل دولت در حلب در حال فرار هستند
پدری دست دختر خود را گرفته و از محل موشک‌پرانی مخالفان در منطقه تحت کنترل دولت در حلب در حال فرار هستند

تنها یک روز پس از آغاز آتش‌بس در درگیری‌های شدید حلب، بشار اسد در پیامی به رئیس‌جمهوری روسیه گفته، هدف نهایی پیروزی کامل در این شهر است. آمریکا این گفته‌ها را «کاملا غیر قابل قبول» نامیده‌است.

خبرگزاری‌های به نقل از رسانه‌های داخلی سوریه می‌گویند اسد در تلگرام خود برای ولادیمیر پوتین گفته است «ملت» و «ارتش سوریه» به چیزی «غیر از سرکوب دشمنان و رسیدن به پیروزی نهایی» راضی نخواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، اسد در این پیام تاکید کرده است «صلاح سوریه» در «سركوب دشمنان و پیروزی بر تروریسم است».

حکومت بشار اسد گروه‌های مخالف خود را به طور عمومی «تروریست» خطاب می‌کند. بین ۲۷۰ تا نزدیک به نیم میلیون نفر در جنگ پنج‌ساله سوریه کشته شده‌اند. نیمی از مردم این کشور نیز آواره شده یا به کشورهای دیگر گریخته‌اند.

ظاهرا پیام کوتاه رئیس‌جمهوری سوریه برای آقای پوتین، تنها ساعاتی پس از آغاز آتش‌بس در حلب فرستاده شده‌است.

حملات گسترده در حلب مذاکرات ژنو را معلق کرده‌است. سازمان ملل متحد، سازمان‌های مدافع حقوق بشر و نیز ایالات متحده خواستار پایان دادن به این حملات بودند. درگیری‌های حلب با حملات هوایی گسترده نیروهای بشار اسد و نیز موشک‌پرانی‌ها و حملات گروه‌های مخالف ادامه داشته‌است. در حملات هوایی نیروهای اسد، ده‌ها غیرنظامی از جمله در یک بیمارستان تحت نظر سازمان «پزشکان بدون مرز» کشته‌ شده‌اند. غیرنظامیان در جریان حملات و موشک‌پرانی گروه‌های مخالف نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در هر صورت، در پی پیوستن روسیه به جریان مذاکرات برای ترک مخاصمه در حلب، در این منطقه آتش‌بس برقرار شد.

دو مرد سوری در منطقه‌ای از حلب که هدف حملات هوایی ارتش بشار اسد قرار گرفته‌است
دو مرد سوری در منطقه‌ای از حلب که هدف حملات هوایی ارتش بشار اسد قرار گرفته‌است

اکنون ایالات متحده می‌گوید پیامی که اسد برای پوتین فرستاده، «کاملا غیر قابل قبول است».

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ۱۶ اردیبهشت به خبرنگاران گفته است «این کار به وضوح نشان‌دهنده تلاش اسد برای غالب کردن خواسته خودش است. اما این برعهده روسیه است که از نفوذ خود بر حکومت اسد استفاده کند تا ترک مخاصمه ادامه داشته باشد».

آتش‌بس در حلب در عین حال برای کمک‌رسانی به شهروندان این شهر نیز اهمیت زیادی دارد. منطقه‌ای که زمانی مرکز اقتصادی سوریه به شمار می‌رفت، اکنون مملو از جمعیتی‌ست که در شهری نیمه‌ویران، در دو بخش که یکی در کنترل دولت و دیگری در کنترل مخالفان است، زندگی می‌کنند.

دو روز پیش یان اگه‌لاند، مشاور سازمان ملل در امور انسان‌دوستانه، به خبرنگاران گفته بود دولت سوریه اجازه نداده کمک‌های امدادی برای تقریبا یک میلیون نفر از مردم سوریه، از جمله در حلب، ارسال شود.

این مقام سازمان ملل گفته بود «تماشای این صحنه که مردم حلب جان می‌دهند و بختشان برای گریختن از وضعیت هرگز تا این اندازه کم نبوده، فاجعه‌بار است».

نمایی هوایی از باقی‌مانده‌های حلب؛ منطقه سیف‌الدوله
نمایی هوایی از باقی‌مانده‌های حلب؛ منطقه سیف‌الدوله

XS
SM
MD
LG