لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

اسد: پیش از انتخابات قدرت را ترک نمی‌کنم


رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید مخالفان او یک‌دست نیستند
رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید مخالفان او یک‌دست نیستند
بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، روز شنبه در گفت‌وگویی با روزنامه آرژانتینی «کلارین» گفت او از «گفت‌وگو استقبال می‌کند» ولی در عین حال افزود کسی نیست که «مسئولیت‌هایش را رها کند».

رئیس‌جمهوری سوریه، که بیش از دو سال است رهبری یکی از طرفین درگیر در جنگ داخلی آن کشور را بر عهده دارد، در این گفت‌وگوی اختصاصی با رد خواست‌های وزیر خارجه آمریکا گفت او پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قدرت را واگذار نمی‌کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نوزدهم اردیبهشت ماه گفته بود «تلاش خواهیم کرد همه طرف‌ها (در بحران سوریه) را گرد هم آورده تا موافقت آنها را برای تشکیل یک دولت انتقالی جلب کنیم. این به معنی آن است که از نظر ما اسد بخشی از این دولت انتقالی نخواهد بود.»

این گفته‌های جان کری دو روز پس از آن بیان شد که آمریکا و روسیه تصمیم گرفتند، با برگزاری یک گردهمایی بین‌المللی راه‌حلی سیاسی برای برون‌ رفتن از بحران خونین سوریه بیابند.

بشار اسد در گفت‌وگوی خود با «کلارین» از مذاکره استقبال کرده، اما گفته است به عقیده او کشورهای غربی به دنبال شدت بخشیدن به خشونت‌ها هستند تا متوقف کردن آنها و بدون در نظر گرفتن تعداد تلفات در تلاش برای سرنگونی حکومت او هستند.

برخی کشورهای غربی، آمریکا، عمده کشورهای عربی منطقه و ترکیه از گروه یا گروه‌های مخالفت دولت سوریه حمایت کرده‌اند. آمریکا و کشورهای غربی بارها رئیس‌جمهوری سوریه و نحوه حکومت او را دلیل خشونت‌ها و ادامه یافتن آنها عنوان کرده‌اند.

باراک اوباما ۲۶ اردیبهشت ماه پس از دیداری با نخست وزیر ترکیه در کاخ سفید گفت هر دوی آنها برای رسیدن به «سوریه‌ای بدون بشار اسد» تلاش می‌کنند.

اما کشورهای منطقه و کشورهای غربی لزوما از همه شورشیان سوری، که به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و از افراطیون اسلام‌گرا تا گروه‌های میانه‌رو و سکولار در میانشان یافت می‌شود، حمایت نمی‌کنند. بارها حتی گزارش‌هایی در مورد نگرانی واشینگتن از قدرت گرفتن گروه‌های افراطی در سوریه منتشر شده‌اند.

رئیس‌جمهوری سوریه می‌گوید عدم اتحاد بین گروه‌های مخالف او در سوریه نشان می‌دهد که آنها نمی‌توانند به توافقی برای آتش‌بس دست پیدا کنند.

بشار اسد می‌گوید «هر کدام از آنها [گروه‌های مخالف] رئیسی دارد. چه کسی می‌تواند هزاران آدم را متحد کند. نمی‌توانیم با آنها مذاکره کنیم وقتی نمی‌دانیم طرف مذاکره ما کیست».

تلاش‌های تازه برای برپا کردن کنفرانس صلح که قرار است در هفته‌های پیش رو در ژنو برگزار شود آغاز شده است.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه پیشتر اعلام کرده بود دولت آن کشور برای تصمیم‌گیری در مورد این کنفرانس به جزئیات بیشتری نیاز دارد.

مخالفان بشار اسد نیز قرار است دوم خردادماه در استانبول تشکیل جلسه دهند تا در مورد این کنفرانس تصمیم بگیرند.

طی هفته‌های گذشته بر نگرانی‌ها از استفاده از سلاح شیمایی در جنگ‌های داخلی آن کشور نیز افزوده شده؛ کشورهای غربی می‌گویند شواهدی در دست است که دولت سوریه از سلاح شیمایی استفاده کرده است. بشار اسد در گفت‌وگوی خود با روزنامه آرژانتینی این اتهامات را رد کرده است.

جنگ داخلی سوریه که در پی سرکوب شدید اعتراضات اولیه به حکومت بشار اسد آغاز شد و تاکنون ۲۶ ماه است که بدون توقف در جریان است، بیش از ۸۰ هزار کشته و یک و نیم میلیون پناهنده در کشورهای هم‌جوار برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG