لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

بشار اسد برای رهبر ایران «پیام» فرستاد


 وائل حلقی، نخست‌وزیر سوریه
وائل حلقی، نخست‌وزیر سوریه
نخست‌وزیر سوریه در دیداری که روز سه‌شنبه ۱۵ مرداد، با علی‌اکبر ولایتی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای در امور بین‌الملل داشت، حامل پیام رئیس‌جمهوری آن کشور برای رهبر ایران بود.

خبرگزاری‌های ایران متن این پیام را منتشر نکرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه نیز به جز این‌که در آن به روابط دو کشور اشاره شده، جزئیاتی بیشتری در مورد آن منتشر نکرده است.

خبرگزاری سوریه می‌گوید دو طرف در مورد روابط دو کشور به ویژه در امور بازرگانی و اقتصادی گفت‌وگو کرده‌اند.

خبرگزاری مهر می‌گوید، وائل حلقی، نخست‌وزیر سوریه، در ایران در جمع خبرنگاران گفته است «ملت سوریه به لطف اراده و همبستگی موجود در میان خود و حمایت کشورهای دوست توانسته است با همه چالش‌ها مقابله کند».

ایران از حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. گزارش‌هایی در مورد حضور برخی نیروهای ایرانی در سوریه نیز منتشر شده‌اند؛ روز گذشته روزنامه جوان، نزديک به سپاه پاسداران، يک صفحه از شماره پانزدهم مرداد ماه خود را به «تجليل» از سه تن از اعضای اين نيرو اختصاص داد که پس از اعزام به سوريه کشته شدند.

در عین حال نیروهای حزب‌الله لبنان، گروه همپیمان تهران، نیز به طور مستقیم در جنگ داخلی سوریه به نفع حکومت بشار اسد حضور دارند.

خبرگزاری ایسنا از قول علی‌اکبر ولایتی که با نخست‌وزیر سوریه دیدار کرده نوشته است که رهبر ایران «برای سوریه به عنوان یک کشور خط مقدم جبهه مقاومت جهان اسلام علیه صهیونیسم اهمیت زیادی قائل» است و «کماکان حمایت از دولت و ملت بزرگ سوریه ازجمله اولویت‌های مهم سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است».

نخست‌وزیر سوریه در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری جدید ایران نیز شرکت داشت.

آقای روحانی در نخستین نشست مطبوعاتی خود در روز گذشته در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران حاضر است با آمریکا و بریتانیا برای پایان دادن به مناقشه سوریه پای میز مذاکره بنشینید؟» گفت: «حرف ما این است که نباید به تروریست‌ها کمک کرد. درباره مسئله سوریه اگر لازم شد مذاکره هم خواهیم کرد».

سوریه شورشیان آن کشور را «تروریست» لقب داده است، عنوانی که در مواردی در ایران نیز از آن در کنار واژه «معارضان» استفاده می‌شود.

جنگ داخلی سوریه بیش از صد هزار کشته و نزدیک به دو میلیون آواره برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG