لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

نام‌نویسی داوطلبان مجلس خبرگان چهارشنبه به پایان می‌رسد


یک شهروند برای شرکت در انتخابات مجلس ایران که همزمان با مجلس خبرگان برگزار خواهد شد، نام‌نویسی می‌کند
یک شهروند برای شرکت در انتخابات مجلس ایران که همزمان با مجلس خبرگان برگزار خواهد شد، نام‌نویسی می‌کند

روز چهارشنبه دوم دی ماه، آخرین روز نام‌نویسی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری جمهوری‌ اسلامی‌ست. تا کنون ۴۷۴ نفر برای انتخابات این مجلس ثبت‌نام کرده‌اند.

طی روزهای گذشته گروهی از مقام‌های ارشد ایران، کسانی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، حسن خمینی، صادق لاریجانی یا علی فلاحیان برای شرکت‌ در انتخابات اسفند ماه مجلس خبرگان نام‌نویسی کردند. [بیشتر بخوانید]

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جوان‌ترین فردی که تا کنون برای مجلس خبرگان نام‌نویسی کرده ۲۳ ساله و مسن‌ترین فرد ۹۲ ساله است. شش نفر نیز زن هستند.

مجلس خبرگان رهبری، کار نظارت بر رهبر جمهوری اسلامی و تعیین رهبر احتمالی را بر عهده دارد. عمده نمایندگان این مجلس از روحانیون اصولگرا و نزدیک به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هستند.

اننقادهایی از عملکرد این مجلس شده است؛ از جمله مهدی کروبی، از چهره‌های سرشناس اعتراضات سال ۱۳۸۸، در همان زمان در نامه‌ای به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت آن، پرسیده بود چرا این نهاد به وظیفه نظارتی خود به رهبر جمهوری اسلامی عمل نمی‌کند.

گروهی از چهره‌های سرشناس اصول‌گرا در عین حال در مورد «ورود فتنه‌گران» به مجلس خبرگان و شورای اسلامی، در انتخابات پیش‌رو، هشدار داده‌اند.

حکومت ایران و افراد نزدیک به آن، به اعتراضات سال ۱۳۸۸ به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری، «فتنه» می‌گویند.

نهمین مجلس شورای اسلامی نیز در حال حاضر به طور عمده در دست اصولگرایان است.

پس از پایان نام‌نویسی برای مجلس خبرگان، ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنان به مدت دو روز دیگر ادامه خواهد داشت.

ستاد انتخابات ایران می‌گوید ۳۹۱۰ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، نام‌نویسی کرده‌اند.

«صلاحیت» افرادی که نام‌نویسی کرده‌اند، طی مراحل مختلفی بررسی می‌شود و در نهایت شورای نگهبان نام نامزدهایی که اجازه شرکت در انتخابات را دارند، اعلام می‌کند. اعضای شورای نگهبان، به طور مستقیم از سوی رهبر جمهوری اسلامی‌، و نیز از سوی رئیس قوه قضائیه با رای مجلس ایران تعیین می‌شوند. رئیس قوه قضائیه، خود از طرف رهبر جمهوری اسلامی تعیین می‌شود.

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان، هفتم اسفند ماه، به صورت همزمان برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG