لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۲

آزادی استاد دانشگاه شریف در آمریکا «بخشی از توافق‌های اتمی بود»


مجتبی عطاردی (نفر اول سمت چپ) پس از آزادی، در عمان
مجتبی عطاردی (نفر اول سمت چپ) پس از آزادی، در عمان
وب‌سایت انگلیسی‌زبان «تایمز آف ایزرائل» در گزارشی می‌گوید که آزادی مجتبی عطاردی، دانشمند ایرانی‌ای که دو سال پیش در آمریکا بازداشت شده بود، بخشی از مذاکراتی بوده است که در نهایت به توافق‌نامه ژنو در سوم آذر ماه منتهی شد.

این وب‌سایت بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده می‌گوید گفت‌وگوهای مخفیانه‌ای که میان ایران و آمریکا جریان داشته و در نهایت به توافق‌ اتمی در ژنو انجامیده است، پاره‌ای از مسائل دیگر از جمله آزادی برخی زندانیان در دو کشور را نیز در بر گرفته است.

به گزارش این وب‌سایت این بخش از مذاکرات «نقش عمده‌ای» در ایجاد پل ارتباطی میان دو کشور بازی کرده است.

مجتبی عطاردی، دانشمند ایرانی که به اتهام خرید تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی برای ایران در ایالات متحده بازداشت شده بود، اردیبهشت ماه، پس از آزادی در ایالات متحده، وارد تهران شد.

خبرگزاری رویترز آن زمان گزارش داده بود که این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف، با پادرمیانی سلطان قابوس، پادشاه کشور عمان، آزاد شده است.

این نخستین بار نبود که گزارش‌ها از نقش عمان در میانجی‌گری میان واشینگتن و تهران خبر می‌دادند.

مجتبی عطاردی که در زمان دستگیری ۵۴ ساله بوده است، بنا بر گزارش شبکه «پرس تی‌وی» پس از سفر به لس‌آنجلس در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۹۰ بازداشت شد.

گفت‌وگوهای مخفیانه میان ایران و آمریکا پیش از توافق ژنو، موضوع گزارشی بود که طی هفته گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در مورد آن نوشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از منابعی که نامشان ذکر نشده، گزارش داده بود که میان مقام‌های ایران و آمریکا از ماه مارس، اسفند ماه گذشته، در سطوح عالی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگوهای محرمانه‌ای صورت گرفته بود.

به گزارش این خبرگزاری، این مذاکرات دست‌کم «پنج بار» و «به‌ویژه در عمان» انجام گرفتند و دولت اوباما آنها را از متحدان خود، از جمله اسرائیل و فرانسه برای مدتی پنهان نگاه داشته بود. در خود آن کشور نیز تنها شمار اندکی از مقام‌های دولتی از‌ موضوع باخبر بودند.

آسوشیتدپرس در عین حال گفته بود مذاکرات مخفیانه «یک بار» در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و «چهار بار» پس از روی کار آمدن حسن روحانی انجام گرفت.
XS
SM
MD
LG