لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۴

دفاع نخست‌وزیر استرالیا از طرح ممنوعیت دائم ورود پناه‌جویان قایق‌سوار


مالکوم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، از طرح تازه دولت خود برای ممنوعیت دائم ورود پناهجویان قایق‌سوار به خاک آن کشور دفاع کرده‌است. این طرح با انتقاد شماری از حقوقدانان و کنشگران مدنی روبه‌رو است.

طرح آقای ترنبال، در صورتی که لایحه آن در پارلمان تصویب شود، جلوی ورود پناهجویان غیرقانونی که تلاش می‌کنند سوار بر قایق خود را به استرالیا برسانند، برای همیشه می‌گیرد.

در حال حاضر نزیک به ۱۲۰۰ نفر از این پناهجویان در اردوگاه‌هایی خارج از خاک استرالیا نگه‌داری می‌شوند. صدها نفر از این پناهجویان ایرانی هستند.

نحوه نگه‌داری و وضعیت این اردوگاه‌ها با انتقادهای شدید سازمان‌های فرادولتی، از جمله دیدبان حقوق بشر و عفو بین‌الملل روبه‌رو است. استرالیا این انتقادها را رد کرده و می‌گوید فرستادن پناهجویان قایق‌سوار به اردوگاه‌های خارجی، جلوی سفر دریایی آن‌ها را می‌گیرد و در نتیجه جان بسیاری را نجات خواهد داد.

طرح ممنوعیت دائمی ورود پناهجویان به استرالیا پس از سکونت آن‌ها در کشور سوم، با انتقاد شماری از حقوقدانان روبه‌رو شده که می‌گویند برخلاف تعهدات بین‌المللی در کنوانسیون حقوق پناهجویان سازمان ملل متحد است.

به گفته این حقوقدانان و کنشگران مدافع حقوق پناهجویان، این طرح بر خلاف تعهداتی‌ست که مانع از مجازات پناهجویان، به خاطر ورود غیرقانونی یا حضور آن‌ها در کشور حامی این کنوانسیون می‌شود. البته آن‌ها در عین حال از تلاش‌ها برای پیدا کردن کشور سومی که حاضر باشد پناهجویان را بپذیرد حمایت می‌کنند، هرچند باز هم این انتقاد را مطرح کرده‌اند که چنین چیزی ممکن است به جدایی خانواده‌ها از یکدیگر بیانجامد.

ترنبال، ۱۰ آبان ماه، از این طرح دفاع کرده و می‌گوید «ما به مشاوره‌های حقوقی رجوع کرده‌ایم و خوشبختانه این طرح در محدوده تعهدات بین‌المللی ما است».

قرار است پیشنهاد تازه در هفته آینده به صورت لایحه‌ای به پارلمان استرالیا فرستاده شود.

XS
SM
MD
LG