لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

توافق آمریکا و استرالیا برای اسکان پناهجویان


یکی از هواداران حقوق پناهجویان در تظاهراتی در سیدنی
یکی از هواداران حقوق پناهجویان در تظاهراتی در سیدنی

بنا بر گزارش‌ها دولت‌های آمریکا و استرالیا بر سر اسکان پناهجویان ساکن اردوگاه‌های جزیره مانوس و نائورو به توافق رسیده‌اند.

توافق مربوط به اسکان این پناهجویان یک قرارداد «موردی» است و فقط پناهجویان ساکن جزیره مانوس و نائورو را شامل می‌شود.

مسئولین اداره امنیت داخلی آمریکا برای شروع کارهای اداری و گزینش پناهجویان در روزهای آینده به استرالیا خواهند رفت.

وزیر امور مهاجرت استرالیا نیز می‌گوید دولت این کشور در مورد کسب روادید ۲۰ ساله برای تعدادی از پناهجویان با مقامات نائورو درحال مذاکره است.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، مالکوم ترنبال، نخست وزیر استرالیا هنگام اعلام خبر این توافق گفت این قرارداد پناهجویانی را که در آینده با قایق به استرالیا خواهند آمد شامل نخواهد شد. مقامات دو کشور امیدوارند انتقال پناهجویان به آمریکا را از سال آینده شروع کنند.

نخست‌وزیر استرالیا حاضر نشد در مورد شمار دقیق پناهجویانی که شامل این طرح خواهند شد اظهارنظر کند ولی تاکید کرد اولویت با «افراد آسیب‌پذیرتر و به‌خصوص خانواده‌های ساکن نائورو است.» از قرار معلوم تعداد دقیق افرادی که منتقل خواهند شد به تصمیم مقامات اداره امنیت ملی آمریکا بستگی خواهد داشت.

این طرح افرادی را که در گذشته پیشنهاد اسکان در نقاط دیگر را پذیرفته‌اند شامل نخواهد شد. به کسانی که اسکان در آمریکا را نپذیرند ویزای ۲۰ ساله برای اقامت در جزیره و یا بازگشت به کشور خود پیشنهاد خواهد شد.

نخست وزیر استرالیا افزود به احتمال زیاد قاچاقچیان انسان به خاطر امضای این توافق تلاش خواهند کرد پناهجویان بیشتری را به استرالیا منتقل کنند و برای جلوگیری از افزایش موج مهاجرت از طریق دریا هم اکنون نیروی دریایی استرالیا عملیات گشت‌زنی برای شناسایی قایق‌های حامل مهاجران و بازگرداندن آنها به اندونزی و یا شبه‌قاره هند را گسترش داده است.

ترنبال تاکید کرد افرادی که «شروط لازم پناهندگی را ندارند» باید به کشور خود بازگردند و تا کنون حدود ۶۵۰ نفر به کشور خود بازگشته اند. به گفته او دولت استرالیا همزمان از مجلس سنا خواسته است تا هرچه سریع‌تر قانون مربوط به ممنوع کردن ورود مهاجران ساکن جزیره مانوس و نائورو به خاک استرالیا را تصویب کند.

شبکه خبری ان بی سی از قول ریاض صمدی یک پناهجوی افغان در بندر مورسبی می‌نوسید «من خیلی خوشحالم، چون توافق خیلی خوب است. امروز صبح که خبر امضای این قرارداد را شنیدم خیلی خوشحال شدم. من سعی می‌کنم هرآنچه را که در گذشته برای ما اتفاق افتاده فراموش کنم و به آینده فکر کنم.»

بهروز بوچانی یک پناهجوی کرد ایرانی ساکن اردوگاهی در جزیره مانوس نیز می‌گوید واکنش پناهجویان به این توافق گوناگون است. او افزود «مردم در اردوگاه مانوس از اینکه بالاخره به نتیجه خوبی رسیده‌اند و می‌توانند به یک کشور امن بروند خوشحالند. ولی برخی به خاطر ابهام و نگرانی از آینده غمگین هستند. حکومت اکثر آنها را چهار سال این اینجا نگاه داشته و به نظرم این ثابت می‌کند که آنها پناهجویان واقعی هستند. به نظرم دولت استرالیا باید به آنها هم پیشنهاد انتقال به آمریکا را بدهد.»

بر اساس تحقیقات شبکه خبری ان‌بی‌سی، دولت استرالیا در سال‌های اخیر در مورد اسکان مجدد پناهجویان ساکن جزیره مانوس و نائورو علاوه بر دولت آمریکا با دولت‌های کانادا، نیوزلند و مالزی نیز مشغول مذاکره بوده است.

گروه‌های مدافع حقوق پناهجویان ضمن استقبال از این توافق در مورد جزئیات آن هشدار می‌دهند. آنها تاکید می‌کنند که با توجه به شرایط رفاهی بسیار بد در اردوگاه‌ها، سالها پیش باید راه حلی برای اسکان این افراد پیدا می‌شد.

در عین‌حال این تردید نیز مطرح شده که آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده آمریکا این توافق را محترم خواهد شمرد.

وکلای مدافع حقوق بشر در استرالیا می‌گویند دولت این کشور می‌بایست این معضل را به شکل بهتری حل می‌کرد و با پذیرش مسئولیت خود این افراد را در استرالیا اسکان می‌داد. ولی به هر صورت این توافق می‌تواند گزینه مناسبی باشد چون بالاخره گروهی از این پناهجویان به نقطه امنی منتقل خواهند شد.

دفتر امور پناهجویان سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای ضمن استقبال از این توافق اعلام کرده که در آن هیچ مشارکتی ندارد. این نهاد در بیانیه خود می‌افزاید هنوز هم در مورد سرنوشت پناهجویان ساکن نائورو و پاپوآ گینه نو نگران است و تاکید می‌کند که برای تمامی ‌این افراد باید راه حل‌های مناسبی پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG