لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

«پیکارجویان بوکو حرام» ده‌ها نفر را در روستایی در نیجریه کشتند


تصویر از یکی از ویدئوهای منتشر شده به وسیله بوکو حرام از سال گذشته میلادی
تصویر از یکی از ویدئوهای منتشر شده به وسیله بوکو حرام از سال گذشته میلادی
بنا بر گزارش‌ها پیکارجویانی که باور بر آن است از اعضای نیروهای اسلام‌گرای «بوکو حرام» هستند با حمله به روستایی در ایالات بورنو در نیجریه بین ۹۳ تا ۱۰۶ نفر از ساکنان آن را کشته‌اند.

روستای ایزگه در شمال آن کشور که ۲۷ بهمن ماه هدف حمله «پیکارجویان اسلام‌گرا» قرار گرفته است از ساکنان عمدتا مسیحی تشکیل شده است.

گزارش‌ها در مورد تازه‌ترین «قتل‌ها» کم‌تر از یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که این گروه مسئول قتل ۶۷ نفر از ساکنان «کندوگا» در همان ایالت معرفی شد. ماه گذشته نیز دست‌کم ۴۵ نفر در حمله این گروه به بازارچه‌ای در شمال شرق آن کشور کشته شدند.

سناتور علی ندومه به خبرگزاری فرانسه گفته است که حملات در آن کشور «مرگبارتر» و «بیشتر» شده است.

یکی از نجات‌یافتگان این حمله به خبرگزاری فرانسه گفته است که حمله‌کنندگان «خانه‌به‌خانه» مردم را بیرون کشیده‌اند.

به گفته او پیکارجویان با شش کامیون و چند موتور وارد روستا شده‌اند، لباس نظامی به تن داشته‌اند و همه مردان روستا را در یک محل جمع کرده‌اند و سپس «دست به کشتار آنها زدند».

خبرگزاری رویترز از قول یکی دیگر از نجات‌یافتگان می‌گوید جسدها در کوچه‌های روستا پراکنده بودند و ساکنان نیز از ترس اینکه حمله‌کنندگان در اطراف پنهان شده‌اند همان‌طور روستا را ترک و فرار کرده‌اند.

رویترز از قول یکی از ساکنان، شمار کشته‌شده‌ها را ۹۳ نفر اعلام کرده در حالی‌که خبرگزاری فرانسه از قول سناتور ندومه از ۱۰۶ قربانی خبر داده است.

خبرگزاری فرانسه در عین حال از حمله دیگری به روستایی با ساکنان عمدتا ماهی‌گیر در اطراف دریاچه «چاد» در روز شنبه و کشته شدن «شمار ناشناخته‌ای» از اهالی آن خبر داده است.

سخنگوی بوکو حرام حمله رو شنبه را بدون ارائه جزئیاتی تایید کرده است.

نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور در آفریقا و صاحب بیشترین منابع نفتی در آن قاره است.

قرار است سال آینده در آن کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شود.

بوکو حرام (به معنی: آموزش حرام) گروهی اسلام‌گراست که به دنبال تحمیل و اجرای برداشت‌های خود از قوانین اسلامی در نیجریه است. در آن کشور گروه‌های تندروی دیگری مانند«طالبان نیجریه» نیز با خواستی مشابه وجود دارند. نیمی از ساکنان نیجریه مسلمان هستند، ۴۰ درصد مسیحی و ۱۰ درصد نیز به باورهای کهن آن کشور معتقدند.

مناطق شمالی نیجریه عمدتا مسلمان‌نشین است و اداره برخی ایالت‌های آن تحت قوانین شریعت انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG