لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

کاخ سفید: حملات بغداد بر عزم ما در حمایت از عراق می‌افزاید


سوگواران حمله کراده در نجف
سوگواران حمله کراده در نجف

در پی یکی از مرگبارترین انفجارهای سال‌های گذشته در عراق، کاخ سفید آمریکا تاکید کرده است این حملات تنها بر عزم آن کشور برای افزایش حمایت از نیروهای امنیتی عراق، در حالی‌که درگیر نبرد با «حکومت اسلامی» هستند، می‌افزاید.

ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در بیانیه‌ای گفته است «این حملات بر عزم ما در حمایت از نیروهای امنیتی عراق، در حالی‌که مشغول بازپس‌گیری مناطق تحت تصرف داعش هستند، می‌افزاید. ما به شدتِ تلاش‌ها برای نابودی شبکه تروریستی داعش و رهبران آن نیز می‌افزاییم».

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، ضمن اعلام سه روز سوگواری همگانی، حملات را محکوم و آن را «فاجعه‌ای دردآور» توصیف کرده است.

در حملات انتحاری بغداد در بامداد ۱۳ تیر ماه، که شدیدترین آن در منطقه کراده رخ داده، دست‌کم ۱۲۵ نفر کشته شده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید حمله کراده از نظر خشونت و شمار قربانیان، یکی از بدترین‌ها طی ۱۳ سال گذشته، از زمان عملیات آمریکا، سقوط رژیم صدام حسین و درگیری‌ها در آن کشور است.

حمله در بازار کراده، بدترین از این دست در سال جاری میلادی و به عنوان حمله‌ای تکی و مستقل، یکی از مرگبارترین آن‌ها طی ۱۳ سال گذشته است

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید حمله در بازار کراده، بدترین از این دست در سال جاری میلادی‌ست.

وقتی نخست‌وزیر عراق برای دیدار از محل بمب‌گذاری رفته بود، گروهی از سوگواران و معترضان، اطراف کاروان او جمع شده و کفش و سنگ به سوی آن پرتاب کردند.

نگرانی‌ و خشم از وضعیت امنیت در عراق، به ویژه در پایتخت آن کشور که همچنان صحنه حملات انتحاری و بمب‌گذاری‌هاست، افزایش پیدا کرده‌است.

از سویی، در حالی‌که نیروهای امنیتی عراق خود را برای بازپس‌گیری موصل، یکی از مهم‌ترین شهرهای آن کشور از تصرف حکومت خودخوانده اسلامی، آماده می‌کنند، وضعیت سیاسی در بغداد نیز چندان باثبات نیست.

پیش از این جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، در نشستی در کنگره آن کشور گفته بود، شبه‌نظامیان حکومت اسلامی با از دست دادن مناطق تحت تصرف خود، احتمالا به تاکتیک‌هایی مانند بمب‌گذاری و حملات گسترده در خارج از آن مناطق روی می‌آورند.

وزارت دفاع ایالات متحده گروهی از سربازان ماموریت‌های ویژه آن کشور، را با هدف همکاری با ارتش عراق برای مقابله با نفرات و رهبران گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق مستقر کرده است.

در ماه آوریل نیز واشینگتن از آماده‌سازی نفرات نظامی بیشتری برای ماموریت‌های عراق خبر داد. این افراد عمدتا مستشار هستند. به گزارش رویترز، بدون در نظر گرفتن نیروهای عملیات ویژه و سربازانی که به طور دوره‌ای در عراق حضور دارند، افزایش مستشاران و نظامیان آمریکایی، شمار آنها را به ۴۰۸۷ نفر می‌رساند.

XS
SM
MD
LG