لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

محکومیت یک شهروند بهایی در شیراز به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به «پنج‌سال زندان»


عکس از فیس‌بوک خانم فهندژ سعدی
عکس از فیس‌بوک خانم فهندژ سعدی

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهایی ساکن شیراز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» از طرف دادگاه انقلاب مرکز استان فارس، به پنج سال زندان محکوم شده‌است.

وب‌سایت «هرانا» می‌‌گوید این شهروند بهایی در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ و نیز اسفند سال ۱۳۹۲ بازداشت شده بود.

در مورد اول توسط «ماموران اطلاعات» شیراز و در دومین مورد نیز «توسط همان ارگان» دستگیر شد، که نخست ۸۲ روز و در مورد بعدی نیز ۲ ماه در بازداشتگاه بوده‌است.

جامعه بهاییان پیش از این در وب‌سایت‌های خود از آزادی این شهروند بهایی در پی بازداشت اول، همراه فرشید یزدانی و سینا ساریخانی خبر داده بودند. در آن زمان گفته شده بود که این افراد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند.

به گزارش «هرانا» دادگاه در سال ۱۳۹۰ حکم به پنج سال زندان خانم فهندژ سعدی داده بود ولی این حکم بعدا نقض و خود او نیز از اتهام وارده تبرئه شد.

آخرین بازداشت خانم فهندژ سعدی به ۲۷ خرداد ماه باز می‌گردد که در نهایت به صدور مجدد حکم پنج‌سال زندان برای او در شعبه یکم دادگاه انقلاب شیراز انجامیده‌است.

خانم فهندژ سعدی در میان کسانی بودند که در جریان بازداشت گروهی شهروندان بهایی در شیراز در سال ۱۳۹۰، دستگیر شده بود.

آیین بهایی در ایران به عنوان یک مذهب شناخته نمی‌شود و مقام‌های ایرانی بارها حملات لفظی مختلفی را علیه این آیین، و نیز باورمندان به آن داشته‌اند. این حملات نگرانی مقام‌های امور حقوق بشر در سازمان ملل را همراه داشته است. کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد، در خردادماه در مورد «حملات لفظی» و «سخنان خصومت‌آمیز» مقام‌های ایرانی علیه بهاییان در این کشور و ایجاد «نفرت» علیه این اقلیت ابراز نگرانی کرده بود.

آزار بهاییان از سوی حکومت و قوه قضائیه ایران به قعطنامه‌ها و بیانیه‌هایی، از جمله در ایالات متحده انجامیده‌است. ایران از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا به اتهام نقض حقوق بشر با تحریم‌هایی روبه‌روست که همچنان ادامه دارند.

XS
SM
MD
LG