لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۷

بحرین از بازداشت ۲۵ نفر در ارتباط با ایران خبر داد


دولت بحرین گفته است «یک گروه ۵۴ نفره» به ایران و عراق رفته بودند تا «در پایگاه‌های سپاه پاسداران آموزش ببینند»؛ در تصویر نیروهای پلیس در سال ۲۰۱۴.
دولت بحرین گفته است «یک گروه ۵۴ نفره» به ایران و عراق رفته بودند تا «در پایگاه‌های سپاه پاسداران آموزش ببینند»؛ در تصویر نیروهای پلیس در سال ۲۰۱۴.

دولت بحرین می‌گوید ۲۵ نفر را در ارتباط با آن‌چه «عضویت در گروه تروریستی مورد حمایت ایران» نامیده، بازداشت کرده‌است. بحرین بارها ایران را به مداخله در امور خود متهم کرده و تهران بارها این اتهام را رد کرده‌است.

دولت بحرین ۱۴ اسفند ماه در بیانیه‌ای گفته است «یک گروه ۵۴ نفره» به ایران و عراق رفته بودند تا «در پایگاه‌های سپاه پاسداران آموزش ببینند».

این بیانیه افزوده است که این افراد «در زمینه استفاده از مواد انفجاری و اسلحه آموزش دیده‌اند». پلیس بحرین همچنین می‌گوید از آن‌ها «سلاح، بمب، خودرو، قایق و یک هواپیمای بدون سرنشین» کشف و ضبط کرده‌است.

به گزارش آسوشیتدپرس این بیانیه افراد بازداشت‌شده و مظنون را، به دست داشتن در مجموعه‌ای از حملات، از جمله حمله و آزادی شماری از زندانیان از زندانی در نزدیکی منامه، در آغاز سال جاری میلادی، متهم کرده‌است.

دولت بحرین همچنین مدعی شده است که رهبر این گروه در آلمان بوده، اما توضیح بیشتری در این مورد نداده‌است.

این نخستین بار نیست که بحرین، دولت ایران را به‌شکلی به دخالت در امورد داخلی خود متهم می‌کند. در عین حال نخستین بار نیست که دولت منامه، از بازداشت، دستگیری یا درگیری با افراد «مورد حمایت ایران» یا «آموزش‌دیده توسط سپاه پاسداران» خبر می‌دهد.

ایران همواره اتهام دخالت در امور داخلی بحرین را رد کرده و آموزش یا تجهیز مخالفان منامه را «بی‌اساس» توصیف کرده‌است. تهران هنوز به این اتهام تازه واکنشی نشان نداده‌است.

بحرین مقر فرماندهی ناوگان پنجم ایالات متحده است.

این کشور، از سال ۲۰۱۱ به این‌سو صحنه اعتراضات مخالفان عمدتا شیعه به نحوه کشورداری دولتمردان و حاکمان عمدتا سنی بوده‌است؛ اعتراضاتی که گاه به‌خشونت کشیده شده‌است.

هر دو کشور بحرین و ایران بارها با انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر، در مورد نحوه برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز، معترضان، نقض حقوق بشر و آزادی بیان روبه‌رو شده‌اند. در تازه‌ترین فهرست آزادی‌های مدنی و آزادی مطبوعات سازمان فرادولتی «خانه آزادی»، هر دو کشور در ردیف‌های انتهایی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG