لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

درگیری پلیس با تظاهرکنندگان در بحرین


یک شهروند از کنار تصاویر کسانی که گفته می‌شود بازداشت شده‌اند رد می‌شود؛ منامه، ژوئیه ۲۰۱۵
یک شهروند از کنار تصاویر کسانی که گفته می‌شود بازداشت شده‌اند رد می‌شود؛ منامه، ژوئیه ۲۰۱۵

بنا بر گزارش‌ها میان پلیس و تظاهرکنندگان در بحرین، در جریان شـشمین سالگرد اعتراضات این کشور، درگیری رخ داده‌است. سخنگوی سازمان ملل متحد در مورد «محدودیت‌های اعمال‌شده بر آزادی‌های بنیادین» در آن کشور ابراز نگرانی کرده‌است.

تظاهرکنندگان در روز ۲۶ بهمن با شعارهایی مانند «انقلاب تا پیروزی» «شهیدان فراموش نخواهند شد» به خیابان‌ها رفته‌اند.

در منامه، پایتخت بحرین، پلیس به سوی راه‌پیمایان گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا پرتاب کرده و جلوی عزیمت آن‌ها به سوی دروازه‌های اصلی شهر را گرفته‌است.

شماری از معترضان تصاویری از زخمی‌شدگان تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۱ میلادی تظاهرات و راه‌پیمایی‌هایی در اعتراض به حکومت بحرین صورت گرفت که با دخالت پلیس، نیروهای امنیتی و نیروهای عربستان، در نهایت تاثیری بر راس حکومت و نحوه کشورداری آن نگذاشت.

از آن پس مقام‌های امنیتی و پلیس شماری از معترضان و فعالان را بازداشت و محاکمه کرده‌اند. بحرین، بارها ایران را به دخالت در امور خود و حمایت از شماری از معترضان و نیز شماری از گروه‌های مسلح متهم کرده‌است. تهران همواره این اتهام‌ها را رد کرده‌است.

در فهرست سالیانه منتشرشده از سوی سازمان فرادولتی خانه آزادی، هر دو کشور بحرین و ایران در بخش انتهایی این فهرست و در کنار کشورهایی مانند عربستان سعودی یا سوریه، از نظر سیاسی و مدنی و نیز وضعیت آزادی مطبوعات، کشورهای «غیرآزاد» به شمار می‌روند.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد ۲۶ بهمن ماه خواستار انجام اصلاحات دولتی در بحرین شده و از «محدودیت‌های اعمال‌شده بر آزادی‌های بنیادین، از جمله حق برپایی تجمعات صلح‌آمیز و آزادی بیان» ابراز نگرانی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG