لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

سرباز آمریکایی «برای فرار از اعدام» به قتل‌های قندهار اعتراف کرد


یک سرباز آمریکایی که به قتل ۱۶ غیرنظامی اقدام به قتل ۶ نفر دیگر و حمله به ۷ شهروند غیرنظامی در شهر قندهار در مارس سال گذشته میلادی متهم است، پانزدهم خرداد ماه اتهامات خود را پذیرفت.

گفته می‌شود این اعترافات برای رهایی از مجازات اعدام صورت گرفته است.

رابرت بیلز، این سرباز آمریکایی در حمله‌ای شبانه به دو رستا در نزدیکی پادگان خود در شهر قندهار، به روی ساکنان غیرنظامی آنها آتش گشود و ۱۶ نفر را کشت.

اکثر کشته و زخمی‌شدگان زنان و کودکان ساکن این روستاها هستند.

این سرباز آمریکایی با مجازات اعدام روبه‌روست ولی گفته می‌شود احتمال اینکه چنین حکمی علیه او صادر شود، کم است.

وکیل مدافع این سرباز هفته گذشته گفته بود که با دادستانی به توافق رسیده که اگر از تقاضای اعدام برای متهم بگذرد، او به جرم خود اعتراف می‌کند.

به گزارش رادیو آزادی (بخش دری و پشتوی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی) گروهی از خانواده‌های قربانیان خواستار صدور حکم اعدام برای این سرباز آمریکایی هستند.

گفته می‌شود این سرباز در زمان قتل شهروندان افغان، تحت تاثیر الکل و والیوم نیز بوده است. او اواخر سال گذشته برای معاینات پزشکی فرستاده شد، چرا که وکلایش می‌گویند از «فشارهای روانی» رنج می‌برده است. دادستان‌ها اما این احتمال را می‌دهند که این سرباز آمریکایی در هنگام قتل در هوشیاری کامل بود.

حادثه قندهار در افغانستان و دیگر کشورهای جهان با واکنش گسترده‌ای روبه‌رو بوده است.

سال گذشته اعلام شد که ارتش آمریکا به خانواده قربانیان غرامت پرداخت کرده است.

این حادثه بر روابط ایالات متحده و افغانستان نیز تاثیر گذاشت، به طوری که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان وزارت دفاع آمریکا را متهم کرد که در مورد آن همکاری لازم را انجام نمی‌دهد.
XS
SM
MD
LG