لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۱

بحران غزه و اسرائیل؛ دبیر کل سازمان ملل راهی خاورمیانه می‌شود


انفجار یک موشک اسرائیل در شمال غزه؛ ۱۸ ژوئیه
انفجار یک موشک اسرائیل در شمال غزه؛ ۱۸ ژوئیه

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز شنبه در جهت تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها که با عملیات زمینی در منطقه غزه وارد مرحله تازه‌ای شده، عازم منطقه خاورمیانه می‌شود.

ارتش اسرائیل روز گذشته بر شدت عملیات خود علیه شبه‌نظامیان در غزه که به خاک آن کشور موشک پرتاب می‌کنند، افزود و عملیاتی زمینی را در آن منطقه آغاز کرد.

توپخانه، تانک و قایق‌های مسلح نیروی دفاعی اسرائیل در عملیاتی که به گفته تل‌آویو علیه «تونل‌های ترور» از غزه است، شرکت دارند.

جفری فلتمن، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، با اعلام خبر سفر آقای بان گفته: برقراری آتش‌بس در منطقه درگیری میان اسرائیل و نوار غزه، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به منطقه «ضروری» است.

عملیات زمینی -به گفته پزشکان مستقر در غزه- تنها در روز جمعه ۴۸ قربانی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در بامداد روز شنبه نیز ۱۰ نفر دیگر کشته شدند.

شمار کشته‌شدگان فلسطینی عملیات دو هفته اخیر اسرائیل علیه شبه‌نظامیان در غزه از ۳۰۰ نفر گذشته است؛ بسیاری از قربانیان زنان و کودکان هستند.

یک سرباز و یک شهروند اسرائیلی نیز طی بحران ۱۲ روز گذشته کشته شده‌اند.

جفری فلتمن می‌گوید «اسرائیل نگرانی‌های موجه امنیتی دارد و ما موشک‌پرانی‌های تهی از قضاوت از غزه را که به آتش‌بس موقت روز گذشته (پنج‌شنبه) خاتمه داد، محکوم می‌کنیم. اما واکنش قوی اسرائیل برای ما هشدارآمیز است.»

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل سفر بان کی‌مون به منطقه «برای نشان دادن همبستگی او با اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها و برای کمک به آنها در همکاری با بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی، جهت پایان دادن به خشونت‌ها و یافتن راهی رو به جلو، صورت می‌گیرد».

مصر تلاش‌هایی را برای میانجی‌گری بین حماس و تل‌آویو آغاز کرده است. اما حماس پیشتر طرح آتش‌بس قاهره را رد کرده بود.

به گفته سازمان ملل، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در نامه‌ای به بان، از او خواسته است تا فلسطینی‌ها «تحت حمایت بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل قرار گیرند».

به گفته فلتمن، دبیر کل سازمان ملل در حال مطالعه این موضوع است.

خبرگزاری رویترز از قول دیپلمات‌های این ساز و کار می‌گوید مشخص نیست، خواست محمود عباس دقیقا چه چیزی‌ست.

روز جمعه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، ضمن حمایت از حق دفاع اسرائیل، از آن کشور خواست طوری عمل کند که قربانی شدن غیرنظامیان در غزه به حداقل برسد.

به گزارش رویترز وزیر خارجه آمریکا و فرانسه از دیگر چهره‌های سیاسی هستند که انتظار می‌رود طی روزهای شنبه و یک‌شنبه برای کمک به حل بحران، به خاورمیانه سفر کنند.

XS
SM
MD
LG