لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

حمایت شورای امنیت از تشکیل هیئتی صدنفره برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه


دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته بود تا یک گروه بالغ بر صد کارشناس برای امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه شکل گیرد
دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته بود تا یک گروه بالغ بر صد کارشناس برای امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه شکل گیرد
شورای امنیت سازمان ملل متحد، ۱۸ مهرماه، از پیشنهاد بان گی‌مون، دبیر کل این سازمان، برای تشکیل تیمی صد نفره از کارشناسان بین‌المللی در جهت کمک به نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه حمایت کرد.

پیشتر دبیر کل سازمان ملل متحد گفته بود به یک گروه بالغ بر صد کارشناس تحت نظارت معاهده منع تولید سلاح‌های شیمیایی ملل متحد نیاز است تا عملیات امحای جنگ‌افزارهای شیمیایی در سوریه ممکن شود.

اندکی پس از آن ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل، کشوری که هم‌پیمان دمشق به شمار می‌رود، گفت هیچ کشوری به چنین پیشنهادی اعتراض نکرده است.

این سخنان پس از دیدار اعضای شورای امنیت ملل متحد بیان شد.

در حال حاضر گروهی ۱۵ نفره به ریاست احمد اوزومچو، در سوریه به سر می‌برند تا در هفته‌های پیش رو از ۲۰ مرکز نگهداری سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه بازدید کنند.

اما هفدهم مهرماه، رئیس این هیئت با اشاره به «تنگ بودن زمان» خواسته بود تا میان طرف‌های درگیر آتش‌بسی موقتی شکل گیرد.

بنا بر خواست شورای امنیت ملل متحد، نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه باید تا میانه سال آینده میلادی به پایان برسد؛ کاری که کارشناسان آن را مشکل عنوان کرده‌اند اما آقای اوزومچو می‌گوید «می‌توان به اهداف تعیین شده رسید».

در همین زمان وزارت دفاع آمریکا نیز به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پیشنهاد داده است که برای نابودی جنگ‌افزارهای سوریه، از یک سامانه سیار ساخت آمریکا ستفاده کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو مقام مسئول آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، گفته‌اند آمریکا اطلاعاتی درباره ساز و کار این سامانه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در لاهه تحویل داده است تا درباره به‌کارگیری آن در نابودی جنگ افزارهای شیمیایی سوریه، تصمیم‌گیری کند.

قرار است تا پایان مهرماه در این مورد توافقی میان دولت سوریه و سازمان منع جنگ‌افزارهای شیمیایی حاصل شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد دو هفته پیش برای نخستین بار از آغاز بحران داخلی سوریه، قطع‌نامه‌ای صادر و از آن کشور خواست تا جنگ‌افزارهای شیمیایی خود را در اختیار جامعه بین‌الملل گذاشته و روند امحای آن را آغاز کند.

دمشق با این موضوع موافقت کرده است و روند بازرسی از مراکز نگهداری سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز آغاز شده است.
XS
SM
MD
LG