لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۴

بان: در بازرسی سوریه زمانی برای هدر دادن وجود ندارد


بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز جمعه اول شهریور، گفت «حمله شیمیایی» در سوریه می‌تواند «جنایت علیه بشریت» باشد و تاکید کرد «زمان برای هدر دادن» در انجام تحقیقات در این مورد وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای بان در سئول، پایتخت کره جنوبی، گفت گزارش‌ها در مورد حمله اخیر «بسیار هشدارآمیز و بهت‌آور» است.

او در مورد تحقیقات در مورد این حملات نیز گفته است هیچ دلیل خوبی وجود ندارد که هر یک از طرف‌ها، دولت سوریه یا مخالفان آن، بخت رسیدن به حقیقت در این مورد را پس بزنند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده است که هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در هر کجا و به دست هر کسی «قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد»؛ «چنین جنایتی علیه بشریت عواقبی جدی برای کسانی که مرتکب آن شده‌اند، به بار می‌آورد».

تنها یک روز پیش از تازه‌ترین سخنان بان گی‌مون، سازمان ملل متحد با ارائه درخواست رسمی، از دولت سوریه خواست، اجازه حضور بدون تأخیر بازرسان در محلی که مخالفان حکومت بشار اسد می‌گویند نیروهای دولتی آن را هدف حملات شیمیایی قرار داده‌اند، بدهد.

در حال حاضر بازرسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل در سوریه به سر می‌برند. هدف آنها از این سفر که پیش از تازه‌ترین اتهام‌ها انجام شده بود، بازرسی از سه منطقه‌ای‌ست که گفته می‌شود شهروندان سوری در آنها هدف حملات شیمایی قرار گرفته بودند.

دولت بشار اسد و مخالفان او یکدیگر را متهم به استفاده از این جنگ‌افزار کرده‌اند.

در زمان حضور این بازرسان بود که ناگهان در روز چهارشنبه ۳۰ مرداد، مخالفان دولت سوریه، نیروهای ارتش بشار اسد را متهم به حمله با «گاز سمی» به محلی در حومه دمشق کردند. آنچه دولت سوریه آن را رد کرده است.

گفته می‌شود در این تازه‌ترین حمله شماری بین ۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. فیلم‌ها و عکس‌هایی نیز از کشته‌شدگان یا مجروحین این حمله منتشر شده است.

این موضوع سبب شد تا شورای امنیت سازمان ملل متحد در همان روز جلسه‌ای فوری تشکیل دهد؛ اما نتیجه آن شد که این شورا جدیت دبیر کل این نهاد را برای انجام «تحقیقاتی بی‌طرفانه، سریع و کامل» ستایش کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گزارش داده است که روسیه و چین، مانع از صدور قطعنامه یا بیانیه‌ای شدیداللحن‌تر در این باره شده‌اند.

با این همه حملات محکومیتی بین‌المللی را همراه داشت و ۳۶ کشور جهان خواسته‌اند تا بازرسان ویژه سازمان ملل فورا به محلی که اتهام حمله به آن زده شده، اعزام شوند.

در کنار اینها ایالات متحده نیز اعلام کره که رئیس‌جمهوری آن کشور «از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته است اطلاعات موجود در این زمینه را جمع آوری کنند.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قبلاً به هرگونه به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط دولت سوریه را «خط قرمز» توصیف کرده بود که موجب دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌شود.

روسیه، از کشورهای هوادار دولت بشار اسد از سوی دیگر می‌گوید چنین اتهامی از سوی مخالفان دولت سوریه در زمانی که بازرسان سازمان ملل در آن کشور حضور دارند «تحریک‌آمیز» است.

بنا بر گزارش‌ها روسیه و چین در عین حال خواسته‌اند که سازمان ملل متحد و بازرسان، بر سر بازدید از مناطقی که مخالفان می‌گویند هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند، به توافق برسند.
XS
SM
MD
LG