لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

«نگرانی عمیق» دبیر کل سازمان ملل از عادی‌شدن حملات شیمیایی در سوریه


سه سال پیش و در جریان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در منطقه غوطه، آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه، با هدف نابودی زرادخانه‌های شیمیایی آن کشور ارائه کرد. در نهایت با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای نابودی این سلاح‌ها، این حملات انجام نشد.
سه سال پیش و در جریان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در منطقه غوطه، آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه، با هدف نابودی زرادخانه‌های شیمیایی آن کشور ارائه کرد. در نهایت با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای نابودی این سلاح‌ها، این حملات انجام نشد.

دبیر کل سازمان ملل، در کنار گزارش ماهیانه «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی»، نامه‌ای به شورای امنیت فرستاده و «شدیدا» در مورد معمول شدن استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه و «عواقب» بین‌المللی آن در آینده، ابراز نگرانی کرده‌است.

نگرانی تازه دبیر کل سازمان ملل در حالی بیان شده که به تازگی گزارش‌های مختلفی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی در سوریه منتشر شده‌است؛ موضوعی که سال ۱۳۹۲ دولت سوریه را در مرز رو در رو شدن با آمریکا و متحدانش قرار داده بود.

اکنون دبیر کل سازمان ملل هشدار می‌دهد که «عمیقا نگران» است، کاربرد این جنگ‌افزارها در سوریه «به امری معمول در این جنگ (داخلی سوریه) یا جنگی دیگر، در زمان کنونی و در زمان آینده» تبدیل شود.

بان گی‌مون تاکید کرده مهم است کسانی که مسئول استفاده از این نوع جنگ‌افزار هستند، در برابر اقدام‌های خود پاسخگو شوند.

این نامه بیانگر نگرانی این مقام بین‌المللی از گزارش تازه «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» نیز به شمار می‌رود.

«سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» در حال تحقیق در مورد چهار مورد «به‌کارگیری گسترده» جنگ افزار شیمیایی در بازه‌ای زمانی بین ۲۳ سپتامبر تا ۲۲ اکتبر (برابر با مهر ماه) است. این سازمان، به درخواست دولت مرکزی سوریه، در حال تحقیق در مورد گزارش‌های مشابهی در ماه میلادی اوت در شهر حلب نیز هست.

اندکی پیش، این سازمان بین‌المللی گفته بود ارتش سوریه در زمستان گذشته در شمال‌غربی منطقه ادلب از گازهای سمی استفاده کرده‌است. گزارش محرمانه‌ای از این نهاد ناظر، نشان می‌داد در جریان حملات هوایی هلیکوپترهای ارتش سوریه با بمب‌های بشکه‌ای، در ادلب، «گاز کلر» استفاده شده‌است.

اکنون دبیر کل «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» می‌گوید بازرسانش در حال تحقیق در منطقه‌ای در سراقب در ادلب و نیز سه مورد دیگر در شهر حلب، زبدیه و السکاری (هر دو در کنترل شورشیان) هستند. دولت سوریه پیش از این اتهام‌های مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در این مناطق را رد کرده بود. دمشق در عین حال می‌گوید در جریان حملات اخیر شورشیان به مناطق تحت کنترل دولت در حلب، شماری از شهروندان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از به‌کارگیری گاز شیمیایی به بیمارستان منتقل شدند.

طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه، چندین بار، به استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی متهم شده‌اند. سه سال پیش و در جریان استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در منطقه غوطه که صدها قربانی برجای گذاشت، آمریکا طرحی را برای حمله‌ای محدود به سوریه، با هدف نابودی زرادخانه‌های شیمیایی آن کشور ارائه کرد. در نهایت با پیشنهاد مسکو و موافقت سوریه برای نابودی این سلاح‌ها، این حملات انجام نشد.

احمد ازومجو، دبیر کل «سازمان بازدارندگی از به‌کارگیری جنگ‌افزار شیمیایی» می‌گوید خطرات زیاد و مشکلات امنیتی، جلوی نابودی بخشی از زرادخانه‌های شیمیایی اعلام‌شده از سوی دولت سوریه را گرفته‌است. آقای ازومجو در عین حال در مورد شمار و مقدار جنگ‌افزارهای اعلام‌شده نیز تردیدهایی را مطرح کرده‌است.

XS
SM
MD
LG