لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

دبیر کل سازمان ملل در تلاش برای «شتاب دادن» به مذاکرات یمن


یک شبه‌نظامی هوادار دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن
یک شبه‌نظامی هوادار دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن

دبیر کل سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان خواستار در پیش گرفتن تمهیداتی برای سرعت‌بخشیدن به مذاکرات صلح یمن شده‌است؛ مذاکراتی که هنوز «اختلافاتی عمیق در آن آشکار است».

خبرگزاری فرانسه نسخه‌ای از نامه را رویت کرده است و پنجم خرداد ماه از متن آن نقل کرده که «هر دو طرف (شورشیان و دولت هادی) در تلاش برای رسیدن به توافقی در کویت هستند، اما همچنان اختلافاتی عمیق بینشان وجود دارد که لازم است حل شوند، تا به بتوان به نتیجه دلخواه رسید».

تازه‌ترین تنش‌ها و نبردهای یمن از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شده‌است. شورشیان حوثی که از حمایت تهران برخوردار هستند، همراه متحدانی مانند قوای وفادار به علی عبدالله صالح، عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری آن کشور را مجبور به ترک قدرت کردند. شورشیان به پیشروی در یمن ادامه دادند و به عدن نزدیک شدند. هادی از یمن به عربستان رفت و ائتلافی به رهبری عربستان حملاتی را علیه شورشیان آغاز کرد.

تلاش‌های سازمان ملل به آتش‌بسی انجامیده است که از آوریل به این سو همچنان کم‌وبیش جریان دارد. ترک نبردها به طور کامل انجام نشده و هنوز هم درگیری‌هایی رخ می‌دهند. مذاکرات بین طرف‌ها به میزبانی کویت در جریان است.

اکنون بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در نامه‌اش به اعضای شورای امنیت، خواستار آن شده که شمار کارکنان ماموریت ملل متحد برای یمن افزایش پیدا کرده، و آنها از نیویورک به امان (عَمان) انتقال داده شوند تا میانجی‌گری‌ها با شدت و قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

گروهی بزرگ‌تر از کارشناسان سازمان ملل به طرف‌های درگیر در مورد مسائل مختلفی، به ویژه برای حفظ آتش‌بس، مشاوره ارائه خواهند کرد.

بان گی‌مون می‌گوید آتش‌بس «به‌شدت وضع شکننده‌ای دارد» و لازم است حمایت بیشتری از آن صورت گیرد.

او هشدار داده که افزایش خشونت‌ها، به معنی تحلیل مذاکرات کویت است، و می‌تواند ثبات و امنیت را از افق دور کند.

تازه‌ترین مذاکرات صلح در ۲۱ آوریل (یک ماه پیش) آغاز شده‌؛ هرچند خبرگزاری‌ها می‌گویند به دلیل ترک مکرر آن از سوی نمایندگان دولت هادی، وضعیت آن تیره شده‌است. روز دوشنبه، پس از تقریبا یک‌هفته طرف‌های درگیر رو در رو گفت‌وگو کردند.

اسماعیل ولد شیخ احمد، نماینده سازمان ملل در امور یمن و هماهنگ‌کننده اصلی مذاکرات صلح، در بیانیه‌ای که پنجم خرداد منتشر شده گفته است طرف‌ها در حال حرکت به سوی «درکی عمومی از خواست‌ها و دیدگاه‌های دیگری هستند».

همچنان نکته مهم، توافق بر سر دولت انتقالی است. حوثی‌ها و هوادارانشان خواستار ایجاد چیزی شبیه دولت وحدت ملی هستند، اما نمایندگان دولت می‌گویند مشروعیت قدرت برای عبد ربه منصور هادی باید حفظ شود.

جنگ داخلی یمن، از زمان حملات ائتلاف عربی، دست‌کم ۶۵۰۰ کشته برجای گذاشته است که حداقل نیمی از آنها غیرنظامی هستند.

XS
SM
MD
LG