لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

افزایش تمهیدات امنیتی در بانکوک به دلیل نگرانی از بمب‌گذاری


پلیس تایلند در بانکوک
پلیس تایلند در بانکوک

پلیس تایلند در پی هشدارهای امنیتی، و افزایش نگرانی از «احتمال بمب‌گذاری»، تمهیدات امنیتی خود را در نقاط پرازدحام بانکوک، فرودگاه و مناطق اطراف پایتخت افزایش داده‌است.

دبیر شورای امنیت ملی تایلند به خبرنگاران گفته است یک گروه مسلح در حال برنامه‌ریزی برای انجام حملاتی با خودروهای بمب‌گذاری‌شده در نزدیکی بانکوک بوده‌است.

تاویپ نتنیوم، دبیر این شورا، ۲۰ مهر ماه، گفته است نخست وزیر تایلند از سازمان‌های امنیتی و انتظامی خواسته «تا از نزدیک هر حرکت و واقعه غیرمعمولی، از جمله آن‌چه ممکن است به بمب و خودروها(ی بمب‌گذاری‌شده) مربوط شود» را تحت نظر بگیرند.

این مقام ارشد دولتی در مورد «گروه» یا «گروه‌های» مربوط به «برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری»، توضیحی نداده است. او می‌گوید هدف قرار دادنِ احتمالیِ بانکوک، برای آن است که «پیامدی شدید داشته باشد».

طی ماه‌های گذشته چندین انفجار در تایلند رخ داده که قربانی نیز برجای گذاشته‌است. از جمله انفجار بزرگ سال گذشته در یک معبد هندو در مرکز بانکوک، با ده‌ها کشته و زخمی؛ انفجاری که نیروهای امنیتی تایلند گفتند مظنونان اصلی آن «از مسلمانان ایغور چین» هستند. در مرداد ماه در شهرهای توریستی جنوب این کشور، انفجارهایی دست‌کم چهار کشته برجای گذاشت. در شهریور ماه نیز در شهر پاتانی دو بمب منفجر شد که انفجار آن، دست‌کم یک کشته و ده‌ها مجروح در پی داشت. دو هفته بعد از آن در برابر یک مدرسه، باز هم در مناطق جنوبی تایلند، انفجاری جان پدر و فرزندِ دخترش را گرفت.

شماری از مناطقی که انفجارها در آن‌ها رخ داده، عمدتا مسلمان‌نشین هستند. برخی حملات و درگیری‌ها، میان جدایی‌طلبان برآمده از اقلیت مسلمان تایلند و نیروهای امنیتی، سابقه دارد.

پلیس و نیروهای امنیتی تایلند در بسیاری از موارد، از ارائه جزئیات مربوط به بمب‌گذاری‌ها و کسانی که در آن‌ها دست دارند، خودداری می‌کنند. نیروهای امنیتی به تازگی گفته‌اند میان حملات و انفجارها از جمله در پاتانی، و، جدایی‌طلبان مسلمان، ارتباط وجود دارد.

درآمد حاصل از صنعت گردشگری ده درصد از تولید ناخالص داخلی کشور تایلند را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG