لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

بارزانی خواستار خروج وزرای کُرد ازدولت عراق شد


مسعود بارزانی (وسط تصویر) از گفته‌ها علیه اربیل انتقاد کرده است
مسعود بارزانی (وسط تصویر) از گفته‌ها علیه اربیل انتقاد کرده است

رييس اقليم کردستان عراق، روز چهارشنبه در اعتراض به اظهارات نوری المالکی که گفته بود «اربيل به پايگاه نيروهای داعش تبديل شده است»، از وزرای کُرد در دولت مرکزی اين کشور خواست تا از دولت خارج شوند.

شبکه خبری «رووداو» در اربیل، که نزدیک به «حزب دمکرات کردستان عراق» به شمار می‌رود، از قول یک مقام این حزب می‌گوید «به عنوان نخستین واکنش، رهبری کردها تصمیم گرفته وزیران ما در هیچ دیداری با کابینه عراق شرکت نکنند».

به گفته این مقام، میان همه احزاب کرد برای تحریم دولت عراق وحدت نظر شکل گرفته است.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نوری مالکی، روز چهارشنبه گفته بود که شهر اربیل در کردستان عراق به «اتاق عملیات جنایتکاران، بعثی‌ها، القاعده و تکفیری‌ها تبدیل شده است و امروز دیگر نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد».

به گزارش شبکه رووداو، مسعود بارزانی خود در پاسخ به اتهام‌هایی مشابه که پیشتر از سوی گروهی دیگر از سیاستمداران عمدتا نزدیک به نوری مالکی مطرح شده بود، آنها را رد کرد.

او روز سه‌شنبه گفته بود اگر مالکی برای سومین بار به نخست‌وزیری برسد، عراق به سمتی می‌رود، که هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند، چه پیش خواهد آمد.

اعتراض‌ها و انتقادها به تلاش مجدد مالکی برای ریاست بر وزیران کابینه آن کشور، از سوی دیگر سیاستمداران منتقد او نیز مطرح شده است.

علاوه بر کردها و سنی‌ها، شماری از گروه‌های شيعه نیز خواهان کناره‌گيری او از گرفتن مجدد پست نخست وزيری آینده عراق هستند.

سنی‌ها آقای مالکی را متهم می‌کنند که سیاست‌هایش فرقه‌گرا و در حمایت از شیعیان آن کشور است.

از سوی دیگر عراق صحنه نبرد ستیزه‌جویان افراطی سنی‌مذهب است که پیشرفت‌هایی در آن کشور داشته‌اند و اعلام کرده‌اند به دنبال تشکیل خلافت اسلامی هستند.

با وجود همه اعتراض‌ها، خود نوری مالکی هفته گذشته تاکید کرده بود که از نامزدی برای یک دوره دیگر نخست‌وزیری کنار نخواهد رفت.

به گزارش وب‌سایت حزب دمکرات کردستان عراق، مسعود بارزانی و جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در یک تماس تلفنی در مورد تحولات عراق گفت‌وگو کرده‌اند و قرار است این گفت‌وگوها ادامه داشته باشد.

XS
SM
MD
LG