لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۲

بایدن در مورد کنترل مرزهای سوریه با مقام‌‌های ترک گفت‌وگو می‌کند


بایدن شب پنج‌شنبه وارد استانبول شد
بایدن شب پنج‌شنبه وارد استانبول شد

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفری دو روزه، به ترکیه رفته است تا بر سر مسائلی مانند کنترل مرزهای سوریه با مقام‌های ارشد ترک گفت‌وگو کند؛ به گفته مقام‌های آمریکایی واشینگتن برای نخستین بار پیشنهاد ارائه فناوری‌های مرزی تازه‌ای را خواهد داد.

یکی از مهم‌ترین اهداف گفت‌وگوهای تازه میان آنکارا و واشینگتن، افزایش کنترل خطی مرزی به طور ۹۸ کیلومتر است که بخش سوری آن در تصرف «حکومت اسلامی» قرار دارد.

روزنامه زمان، چاپ ترکیه، می‌گوید دو طرف ماه‌ها بر سر کنترل این خط مرزی گفت‌وگوهایی را انجام داده‌اند؛ مرزی که گروه «داعش» از طریق آن نیرو و تجهیزات به سوریه می‌برد و به کمک آن کالاهای خود را در بازار سیاه عرضه می‌کند.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند در پی حملات مرگبار پاریس، کنترل این خط مرزی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، چراکه مقام‌های امنیتی معتقدند برخی از مهاجمان در پاریس، برای سفر بین مناطق تحت اشغال داعش و اروپا از این مرز استفاده کرده‌اند.

سفر معاون رئیس‌جمهوری آمریکا دو روز طول می‌کشد. او شب اول بهمن‌ماه وارد استانبول شد و قرار است با رجب طیب اردوغان و احمد داووداغلو، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر ترکیه دیدار کند.

پیش از بایدن، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در روزهای نخست سال جدید میلادی به ترکیه رفته بود. در ماه آینده نیز جه جانسون، وزیر امنیت داخلی آمریکا، در راس هیئتی به آن کشور سفر خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های دولت آمریکا می‌گوید این کشور، برای کنترل خطر مرزی با سوریه، فناوری ضد تونل، یا بالون‌های جاسوسی به آنکارا ارائه خواهد کرد.

این خبرگزاری به نقل از یکی از مقام‌های ایالات متحده که نامش فاش نشده می‌گوید «ما از اقدام‌هایی که می‌بینیم، راضی هستیم و می‌خواهیم با آنها همکاری کنیم تا کمی دیگر بر این تلاش‌ها بیافزایند».

علاوه بر فناوری‌ها و کمک‌های امنیتی، ترکیه قصد دارد به شمار نیروهای نظامی مستقر در منطقه تا ۲۵ هزار نفر دیگر بیافزاید و موانع و حصارهای بیشتری در مرز ایجاد کند.

ترکیه، پیشتر، به ژنرال دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پیشنهاد داده بود که ایالات متحده یک گروه «سنی و عرب» را برای کنترل خط مرزی در طرف سوریه آموزش داده و تجهیز کند. مقام‌های دولتی می‌گویند واشینگتن قبل از اینکه دست به چنین کاری بزند، مایل است اطلاعات بیشتری در مورد این پیشنهاد کسب کند.

ترکیه از مهم‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه و عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، است. با این همه همکاری‌های دو طرف با پیچیدگی‌هایی نیز روبه‌رو است؛ به گزارش رویترز آنکارا شدیدا مشغول نبرد با گروه‌های کرد است، در حالی‌که برای ایالات متحده، نبرد با گروه «حکومت اسلامی» و افراطیون در اولویت قرار دارد.

طی سفر معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، انتظار می‌رود طرف‌ها در مورد مسائلی مانند نقش و آینده بشار اسد یا گروه‌های مخالف اسد و سازماندهی آنها برای مذاکرات آینده، گفت‌وگو کنند. مسئله حقوق بشر از دیگر مسائلی‌ست که مقام‌های آمریکایی بر آن متمرکز می‌شوند و آقای بایدن قرار است با نمایندگان گروه‌های فعال در امور مدنی دیداری داشته باشد.

XS
SM
MD
LG