لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۹

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا با مقام‌های اوکراینی دیدار می‌کند


جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، از روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه در سفری دو روزه به اوکراین، در حالی‌که بحران در آن کشور روابط غرب و روسیه را تیره کرده است، با مقام‌های کی‌یف دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

آقای بایدن با آرسنی یاتسه‌نیوک، نخست‌وزیر اوکراین، الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری آن و برخی دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دیدار می‌کند.

به گفته کاخ سفید آمریکا، جو بایدن با نمایندگان پارلمان آن کشور از احزاب و مناطق گوناگون و نیز نمایندگان سازمان‌های غیردولتی نیز دیدار خواهد کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمریکا در این مورد آمده است در این دیدارها او «در مورد تلاش‌های بین‌المللی برای ثبات و قوت بخشیدن به اقتصاد اوکراین، کمک به اوکراینی‌ها برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی آن کشور، تمرکززدایی، تلاش‌ها علیه فساد و برپایی انتخابات آزاد و عادلانه ریاست‌جمهوری» گفت‌وگو خواهد کرد.

این سفر، کم‌وبیش یک ماه پیش از انتخابات پیش‌رو که قرار است 4 خرداد (۲۵ ماه مه) برگزار شود، انجام می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است در مورد تازه‌ترین تحولات در شرق اوکراین و گام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آن کشور در مورد تامین امنیت انرژی نیز رایزنی کند.

سفر آقای بایدن در حالی انجام می‌شود که طی تازه‌ترین دور از خشونت‌ها در اوکراین دست‌کم چهار نفر در درگیری‌های مسلحانه در اسلاویانسک در شرق آن کشور کشته شده‌اند.

یکی از رهبران محلی در این شهر، روز یکشنبه ۳۱ فروردین گفت سه نفر از کشته شدگان از نیروهای شبه‌نظامی هوادار روسیه و فرد دیگر از مهاجمان به آن‌ها بوده است.

آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و اوکراین، پنج‌شنبه ۲۸ فروردین، در ژنو سوئیس، بر خلع سلاح جدایی‌طلبان مسلح طرفدار روسیه در شرق اوکراین و نیز این موضوع که آنها باید ساختمان‌های دولتی اشغال شده را ترک کنند، توافق کردند. جدایی‌طلبان که طی هفته‌های گذشته بحران‌های تازه را برای اوکراین به وجود آورده‌اند، گفته‌اند این توافق را قبول ندارند.

غرب، روسیه را به ایجاد بحران در اوکراین متهم کرده است؛ مسکو این اتهام‌ها را رد کرده و دولت هوادار غرب در کی‌یف را متهم به نادیده گرفتن خواست‌های روس‌ها و روس‌زبان‌های آن کشور کرده است.

روسیه شبه‌جزیره کریمه که بخشی از خاک اوکراین بود را پس از برگزاری همه‌پرسی در آن که با مخالفت گسترده غرب و کی‌یف روبه‌رو بود، به خاک خود الحاق کرده است.
XS
SM
MD
LG