لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

رئیس‌جمهوری فرانسه در مورد بانک بی‌ان‌پی با اوباما «گفت‌وگو می‌کند»


به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز فرانسوا اولاند (در تصویر) هم نگرانی خود را از جریمه بی‌ان‌پی پاربیا اعلام کرده است
به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز فرانسوا اولاند (در تصویر) هم نگرانی خود را از جریمه بی‌ان‌پی پاربیا اعلام کرده است

خبرگزاری فرانسه از قول دیپلمات‌هایی در پاریس می‌گوید موضوع جریمه بانک بی‌ان‌پی آن کشور که متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا است، در دیدار روز پنج‌شنبه فرانسوا اولاند با باراک اوباما «مطرح خواهد شد».

باراک اوباما در پی دیدار تازه خود از اروپا، برای شرکت در مراسم نبرد نرماندی و نیز دیدار با همتای فرانسوی خود به آن کشور می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند این موضوع را در دیدار شام روز پنج‌شنبه، یک روز پیش از مراسم، «با اوباما مطرح می‌کند».

این تازه‌ترین گزارش در مورد جریمه ۱۰ میلیارد دلاری بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» و حواشی آن پس از آن منتشر می‌شود که لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد به طور علنی در این مورد موضع گرفت و در گفت‌وگویی تلویزیونی به انتقاد از این تصمیم ایالات متحده پرداخت.

«بانک بی‌ان‌پی ‌پاریبا» که بزرگ‌ترین بانک فرانسوی محسوب می‌شود متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه کشورهای ایران، سودان و کوبا است، اتهامی که به فعالیت‌های این بانک در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۹ باز می‌گردد.

لوران فابیوس می‌گوید اگر بانک خطایی کرده، طبیعی است که جریمه شود، ولی جریمه باید «متناسب و معقول» باشد.

وزیر خارجه فرانسه گفته پاریس از این بانک دفاع خواهد کرد و تاکید کرده است که این موضوع «مشکل بسیار بسیار بزرگی به وجود آورده است».

وزیر اقتصاد فرانسه نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه اقتصادی «لز‌اِکو» دفاع از این بانک را دفاع از یک بانک «که اعتراف به چیزی سزاوار سرزنش کرده» نه، بلکه «حمایت از ثبات ساز و کار اقتصادی فرانسه» عنوان کرده است.

تاثیر جریمه ۱۰ میلیارد دلاری بانک «بی‌ان‌پی پاریبا» بر دیگر ساز و کارهای اقتصادی در گفت‌وگوهای رئیس این بانک با مقام‌های قضایی فدرال در نیویورک نیز مطرح شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه از قول منابعی مطلع نوشته بود که رئیس این بانک در جریان این دیدارها هشدار داده است که چنین جریمه سنگینی نه تنها بانک بی‌ان‌پی پاریبا را متاثر از خود می‌کند بلکه بر اقتصاد جهانی هم تاثیر خواهد گذاشت.

این روزنامه می‌گوید پذیرش اتهام‌های از سوی بانک، احتمالا به پایان فعالیت آن در نیویورک می‌انجامد، آنچه ضربه‌ای سخت به «بی‌ان‌پی بارپیا» است و نگرانی مقام‌های فرانسوی را نیز در پی داشته است.

XS
SM
MD
LG