لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

بو شیلای، سیاستمدار قدرتمند پیشین چین، به حبس ابد محکوم شد


عکس از تلویزیون دولتی چین که بخشی از محاکمه بو شیلای را نشان می‌داد
عکس از تلویزیون دولتی چین که بخشی از محاکمه بو شیلای را نشان می‌داد
بو شیلای، یکی از بانفودترین و قدرتمندترین اعضای پیشین حزب کمونیست چین، که با اتهام فساد مالی روبه‌رو بود، یک‌شنبه ۳۱ شهریور ماه، به حبس ابد محکوم شد.

او در عین حال تمام حقوق سیاسی و داشته‌های مالی خود را نیز بنا بر حکم دادگاه از دست می‌دهد.

«بو» از جمله متهم به گرفتن رشوه است و بازداشت و دادگاهی شدنش، یکی از مهم‌ترین
تحولات داخلی چین در موضوع «فساد مالی» طی سال‌های گذشته به شمار می‌رود.

حزب کمونیست که رهبری جمهوری خلق چین را از سال ۱۹۴۹ به طور مطلق در اختیار دارد، طی سال‌های گذشته با انتقادهای فزاینده‌ای در داخل کشور برای مبارزه با «فساد مالی» خود روبه‌روست.

اما در مورد بازداشت و محاکمه بو شیلای نظرات و تحلیل‌های گوناگونی منتشر شده، که برخی از آنها بیش از آنکه به موضوع فساد در دستگاه حاکم چین بپردازند، دلایل سیاسی را در این محاکمه دخیل دانسته‌اند.

جروم کوهن، یک تحلیلگر ارشد در شورای روابط خارجی آمریکا، پیشتر به رادیو فردا گفته بود «نحوه‌ای که حاکمیت چین، محاکمه بو شیلای را سازماندهی می‌کند، کسی که احتمال می‌رفت در کادر رهبری تازه باشد، مشخص نیست که چه موضوعاتی را بر ملا خواهد کرد».

اما دستگاه رهبری چین تا آخرین لحظه این موضوع را تنها در ارتباط با «مبارزه با فساد» مطرح کرد.

بو شیلای پیش از این از جمله بخت‌های اصلی برای رهبری چین به شمار می‌رفت؛ آنچه در انتخابات سال ۲۰۱۲ به شی جین‌پینگ واگذار شد.

آقای بو پیشتر با محکوم شدن همسرش در پرونده قتل یک بازرگان بریتانیایی، بخت عضویت در ساز و کار مرکزی قدرت را در چین از دست داد.

از آن زمان نیز خود در مرکز توجه قرار گرفت.

محاکمه او در ۳۱ مرداد آغاز شده بود.

یک هفته پس از آغاز محاکمه او نیز «ژو يانگ کنگ» عضو سابق دفتر سياسی حزب کمونيست چين - بالاترين نهاد قدرت در اين کشور- به فساد مالی درپروژه‌های نفتی متهم شد.
XS
SM
MD
LG