لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۳

۱.۵ میلیون معترض راهی خیابان‌های برزیل شدند


یکی از معترضان با شعار کناره‌گیری دیلما روسف
یکی از معترضان با شعار کناره‌گیری دیلما روسف

نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از شهروندان برزیل در خیابان‌های شهرهای آن کشور دست به تظاهرات زدند تا اعتراض خود را به دیلما روسف، رئیس‌جمهوری، که با بحران‌های گوناگونی چه در زمینه اقتصادی چه در رابطه با فساد روبه‌رو است نشان دهند.

بسیاری از معرتضانی که ۲۴ اسفند به خیابان‌ها آمدند خواستار کناه‌گیری خانم روسف از قدرت شده‌اند.

این سیاست‌مدار برزیلی در پاییز گذشته با کسب بیش از ۵۱ درصد آرا و با اختلافی اندک از رقیب خود برای بار دوم به مقام ریاست‌جمهوری رسید.

بنا بر گزارش‌ها شهرهای بزرگ برزیل مانند سائوپائولو، ریو دو ژانیرو و برزیلا از جمله مراکز اعتراض‌های یک‌شنبه بودند. خبرگزاری فرانسه می‌گوید در ۸۳ شهر برزیل معترضان به خیابان‌ها آمده‌اند.

خبرگزاری‌ها و ناظران اعتراضات تازه را با تظاهرات و اعتراضات سال ۲۰۱۳ میلادی، به برگزاری جام جهانی فوتبال با وجود بحران اقتصادی، مقایسه می‌کنند که برای هفته‌ها در شهرهای مختلف جریان داشت.

صفحه توئیتر یکی از مخالفان با عنوان؛ «گسترده‌ترین اعتراضات از زمان آغاز دمکراسی در کشور»

از دلایل اعتراضات تازه، برملا شدن و رسیدگی به پرونده ده‌ها تن در رابطه با فساد در شرکت نفتی «پتروبراس» است که بسیاری از آنها با حزب حاکم که قدرت را در دست دارد در ارتباط هستند. فساد و پول‌شویی که طی دهه گذشته مبلغی نزدیک به ۴ میلیارد دلار را در بر گرفته است. برخی از پرونده‌ها به زمانی باز می‌گردد که خود خانم روسف مدیر شرکت نفتی «پتروبراس» بود.

در عین حال دیلما روسف برای مقابله با بحران اقتصادی، خواستار در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصادی ریاضتی نیز شده است.

از سوی دیگر گروهی از هواداران دولت و خانم روسف نیز به خیابان‌ها آمده‌اند و مخالفان دولت را به تلاش برای انجام کودتا متهم می‌کنند.

XS
SM
MD
LG