لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

شکست گسترده «حزب کارگران» برزیل در انتخابات محلی


یکی از معترضان به دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برکنار شده برزیل با شعار «دیلما، برو»
یکی از معترضان به دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برکنار شده برزیل با شعار «دیلما، برو»

«حزب کارگران» برزیل، در سایه بحران اقتصادی و اعتراضات گسترده به «فساد» دولتی، در حالی‌که ۱۳ سال هدایت کشور را بر عهده داشت، در انتخابات محلی، قدرت را در عمده مراکز اصلی ایالتی از دست داده‌است.

انتخابات شهرداری‌های برزیل در ۱۱ مهر ماه برگزار شد؛ در حالی که بحران سیاسی در این قدرت اقتصادی آمریکای لاتین، طی ماه‌های گذشته رو به افزایش بوده‌است. به‌همین دلیل نیز نتیجه آن را می‌توان به نوعی رویکرد سیاسی فعلی در میان برزیلی‌ها در مورد آینده کشورشان تقلی کرد و احزاب سیاسی احتمالی، که بر مسند قدرت خواهند نشست.

دیلما روسف، رئیس‌جمهوری پیشین از حزب کارگران برزیل، حزبی که او و لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، در صدر آن، سال‌ها هدایت کشور را بر عهده داشتند از قدرت برکنار شده‌است. خود آقای لولا دا سیلوا با پرونده‌ سنگینی روبه‌رو و متهم به «هدایت شبکه فساد در شرکت نفت دولتی پتروبراس» است. اتهام‌هایی که به گفته تحلیل‌گران بر نتیجه انتخابات محلی تاثیر گذشته است و احتمالا مقدمه‌ای بر تغییرات پیش‌رو، در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ است.

در شهر سائو پائولو، بزرگ‌ترین شهر برزیل، و جایی که شهردار از چهره‌های اصلی‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری‌ست، «حزب کارگران» روزی را گذراند که خبرگزاری فرانسه آن را «روز شوم» توصیف کرده‌است. فرناندو حداد، از این حزب، رقابت را به ژوا دوریا، میلیونر میانه‌رو از حزب «سوسیال‌دمکرات» واگذار کرد.

حزب کارگران در چهار مرکز ایالتی، از پنج مرکز، شکست خورده‌است و دو سوم کرسی‌هایی که از سال ۲۰۱۲ در شوراها داشت را از دست داده‌است. از نظر شهرداری‌های وابسته به این حزب نیز، از مقام سوم در میان شمار شهرداران به مقام دهم در میان دیگر احزاب سقوط کرده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید نتیجه انتخابات در واقع نشان‌دهنده شکست، نه فقط برای «حزب کارگران» که دیگر تشکل‌های مربوط به پرونده شرکت دولتی پتروبراس است؛ حلقه حزبی میشل تمر، سیاستمداری که قدرت را با بر کناری دیلما روسف در دست گرفت و از مخالفان عمده روسف به شمار می‌رود، نیز در انتخابات محلی موفق عمل نکرده‌است.

انتخابات در ریو دو ژانیرو، جایی‌که المپیک سال ۲۰۱۶ در آن برگزار شد، نیز به سود برپاکنندگان المپیک نبود و «حزب کارگران» پس از سال‌ها قدرت را واگذار کرده‌است؛ رقابت در دور دوم بین یک سناتور و خطیب محافظه‌کار و نماینده حزب «سوسیالیسم و آزادی»، حزبی چپ‌گرا و جداشده از «حزب کارگران» جریان خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG