لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۲

بازداشت یک شهروند دوتابعیتی به اتهام «رابطه با سرویس جاسوسی انگلیس»


جعفری دولت‌آبادی
جعفری دولت‌آبادی

دادستان عمومی تهران روز ۲۶ مردادماه اعلام کرد یک شهروند دوتابعیتی در هفته گذشته در تهران «به اتهام جاسوسی برای سرویس جاسوسی انگلیس» بازداشت شده‌است.

|دریافت تازه‌ترین خبرها در کانال تلگـــــــــرام رادیو فردا|

به گزارش خبرگزاری‌های فارس و تسنیم عباس جعفری دولت‌آبادی، گفته است فرد بازداشت‌شده «در حوزه اقتصادی و مرتبط با ایران فعالیت می‌کرده است».

هویت فرد بازداشت‌شده مشخص نشده و دادستانی تهران توضیح بیشتری هم در مورد اتهام‌هایی که این فرد زده، نداده‌است. در عین حال در گفته‌های آقای دولت‌آبادی مشخص نیست که آیا تابعیت دوم فرد بازداشت‌شده بریتانیایی‌ست یا تابعیت دیگری دارد.

او در بخشی از سخنان خود بر «لزوم» اهمیت دادن به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی در مورد «نفوذ دشمن به‌ویژه پس از توافق برجام» تاکید کرده‌است.

آقای جعفری دولت‌آبادی می‌گوید «آمریکا درصدد است تفکرات و رفتارها را تغییر دهد و از افرادی حمایت می‌کند که مانند آن‌ها فکر کنند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که از مخالفان سرسخت عادی‌سازی روابط با ایالات متحده و از منتقدان عمده سیاست‌های بریتانیا به شمار می‌رود، بارها و به‌تاکید در مورد آنچه «پروژه نفوذ» می‌نامد، هشدار داده‌است.

شماری از شهروندان دو تابعیتی در ایران، طی سال‌های گذشته بازداشت شده‌اند. بازداشت‌های تازه‌ای نیز پس از آزادی گروهی از شهروندان آمریکایی زندانی در ایران، صورت گرفته‌است.

در حال حاضر هویت چند شهروند دوتابعیتی بازداشتی در ایران مشخص است که البته زمان بازداشت آنها به قبل از مورد اخیر باز می‌گردد. از جمله نازنین زاغری‌-رتکلیف، ایرانی‌بریتانیایی، بازداشت‌شده در فروردین ماه، که برای بنیاد تامسون رویترز (سازمانی وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کرد.

در سوم مردادماه نیز قوه قضائیه ایران از بازداشت رضا (رابین) شاهینی در گرگان خبر داد؛ آقای شاهینی دارای تابعیت ایرانی‌آمریکایی‌ست و وزارت خارجه آمریکا گفته که واشینگتن در حال بررسی این موضوع است.

سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، نیز مهرماه سال گذشته و باقر نمازی، پدر او و نماینده پیشین یونیسف در چند کشور آفریقایی، نیز چند ماه پس از او، بازداشت شدند؛ هر دوی این افراد هم تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی دارند.

کمال فروغی فرد دیگری‌ست که دارای حرفه بازرگان و دارای تابعیت دوگانه ایرانی‌بریتانیایی است. آقای فروغی در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده اما خبر و گزارش چندانی از وضعیت او در دست نیست.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، ۱۹ مرداد در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از بازداشت «شهروندان دارای تابعیت دوگانه این کشور از جمله نازنین زاغری- رتکلیف» ابراز نگرانی کرده بود.

وزارت خارجه بریتانیا در تیر ماه به شهروندان خود، به ویژه شهروندان ایرانی‌بریتانیایی، هشدار داد که سفر به ایران ممکن است آن‌ها را در خطر بازداشت قرار دهد.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز بهمن ماه سال پیش هشدار مشابهی را، و مانند بریتانیا به ویژه برای شهروندان دو تابعیتی، صادر کرده‌بود.

XS
SM
MD
LG