لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

قطار مجلل بوداپست-تهران به راه افتاد


یک سرویس قطار لوکس که پایتخت مجارستان و ایران را به هم مرتبط می‌کند روز چهارشنبه (۱۵ اکتبر) بوداپست را به مقصد تهران ترک کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بوداپست می‌نویسد هفتاد مسافر این قطار مجلل با عبور از منطقه بالکان، تنگه بسفر و کردستان راهی سرزمین ایران می‌شوند.

این سفر جذاب دو هفته‌ای برای هر مسافر بین ۱۴ هزار تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد. مسافران متناسی با پولی که پرداخت می‌کنند از اتاق‌ها، خدمات ویژه و برنامه‌های شهرگردی بهره‌مند می‌شوند. در حالیکه مناظر چشم نواز از مقابل آن‌ها عبور می‌کنند قطار با آرامش این مسیر را طی می‌کند.

بلیت‌های اولین سفر این قطار طی ده روز پیش فروش شد. تیم لیتلر موسس شرکت جهانگردی «گلدن ایگلز» اداره کننده این سفر، می‌گوید برای سال آینده چهار سرویس دیگر برنامه‌ریزی کرده است.

آقای لیتلر می‌افزاید «در صنعت جهانگردی برای کسانی که مایل به سفر به ایران هستند خلا بزرگی وجود دارد به ویژه برای کسانی که می‌خواهند سفری امن و راحت داشته باشند. این قطار تامین کننده هر دو نیاز است.»

هزینه سفر با این قطار مجلل روزانه بین هزار تا دو هزار دلار است.

ثروتی که این قطار با خود حمل می‌کنند ممکن است از درآمد خالص برخی از مناطقی که از آن عبورمی کند بیشتر باشد، اما آقای لیتلر به خبرنگار رویترز گفت این مسئله هرگز برای سرویس قطارهای شرکت گردشگری گلدن ایگلز مشکل امنیتی به وجود نیاورده است.

او می‌گوید «۲۵ سال پیش که سرویس مشابهی را در روسیه شروع کردیم مشکلات بیشتری داشتیم. از مناطقی عبور می‌کردیم که مردم گرسنه بودند و قطار ما مملو از خاویار و شراب‌های اعلا بود.»

به گفته او با این حال برای کسب اطمینان در مورد بروز هرگونه مشکلی برخی از دولت‌ها قول همکاری داده‌اند. دولت ایران که پیش‌تر اعلام کرده است در صنعت جهانگردی آن کشور سرمایه‌گذاری بزرگی خواهد کرد، قول داده است که در این قطار ماموران امنیتی بگمارد.

از قطار پست تا واگن‌های مجلل

بخش اصلی این قطار چهار واگن قدیمی است که یک سرمایه دار بریتانیایی دیگر به نام هوارد تریندر از اداره پست مجارستان خریداری و با صرف یک میلیون دلار برای هر واگن، آن‌ها را به فضایی مجلل شامل تختخواب و سایر وسایل رفاهی تبدیل کرده است. بوداپست نقطه آغاز این سفر است چون این قطار و واگن‌های آن در این شهر مستقرند.

آقای تریندر به خبرنگار رویترز گفته است «چهار واگن مجلل ساختیم که من آن‌ها را خریدم و این برنامه سفر طولانی و لوکس را در بازار بریتانیا عرضه کردم. تیم لیتلر پیشنهاد کرد که مقصد تهران را به آن بیافزاییم. پاسخ اولیه من منفی بود.»

هوارد تریندر پس از مخالفت اولیه بالاخره با این پیشنهاد موافقت کرد. این شرکت جهانگردی برای شروع کار از «هفت خوان» مشکلات از جمله تهیه سوخت در مسیر، روادید عبور از پنج کشور تا حل مشکلات ناشی از تحریم سیاسی و اقتصادی ایران عبور کرد.

سرانجام قطاری با ۱۳ واگن شامل واگن‌های قدیمی اداره پست مجارستان، واگن‌های اعضای ارشد حزب کمونیست سابق مجارستان و همچینن چند واگن تازه به لوکوموتیو بخاری قدیمی متصل شدند. این قطار با به صدا درآوردن سوت و‌‌ رها کردن توده فشرده‌ای از بخار ایستگاه قطار نیوگاتی بوداپست را ترک کرد.

خانم و آقای جیرجیا، صاحبان یک کارخانه شراب سازی مشهور استرالیایی در حالیکه در کوپه خود چای می‌نوشند از مناظر پاییزی این سفر آرامش بخش لذت می‌برند. خانم دایان جیورجیا به خبرنگار رویترزگفت: «سرعت قطار آرامش بخش است.»

او اضافه کرد: «قطار فوق العاده و خدمات عالی است. بی‌صبرانه منتظر رسیدن به تهران هستیم. ما سایر شهر‌ها و کشورهای این مسیر را قبلا دیده‌ایم و از دیدن مجدد آن‌ها خوشخال خواهیم شد. ولی ایران جای دیگری است. خیلی خوشحال هستم.»

XS
SM
MD
LG