لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۳

کانادا به حملات هوایی علیه «حکومت اسلامی» در سوریه می‌پیوندد


یک فروند سی‌اف ۱۸، نمونه اف ۱۸ ساخته شده برای کانادا؛ از این هواپیماها در عملیات عراق استفاده می‌شود
یک فروند سی‌اف ۱۸، نمونه اف ۱۸ ساخته شده برای کانادا؛ از این هواپیماها در عملیات عراق استفاده می‌شود

قانونگذاران کانادایی دوشنبه، ۱۰ فروردین، رای به گسترش حملات هوایی ارتش آن کشور علیه «حکومت اسلامی» در خاک سوریه دادند؛ کانادا علیه مواضع این گروه در عراق، حملاتی را همراه با اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا انجام می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید استقن هارپر، نخست‌وزیر محافظه‌کار کانادا، رای لازم برای انجام حملات در سوریه را در مجلس عوام به دست آورده است، اقدامی که با «مخالفت شدید» احزاب مخالف دولت روبه‌رو شده است.

آقای هارپر گفته است «دولت ما معتقد است که باید برای حمایت از تهدیدهای تروریستی علیه کانادایی‌ها، در داخل و خارج، اقدام کنیم».

نخست‌وزیر کانادا می‌گوید کشورش تا زمانی که «حکومت اسلامی» یک تهدید محسوب شود، در خارج از کشور با آن مبارزه می‌کند

ارتش کانادا در ماه نوامبر سال میلادی گذشته، به ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای انجام حملات هوایی در عراق علیه «حکومت اسلامی» پیوست.

در ۱۱ آبان راب نیکلسون، وزیر دفاع کانادا، اعلام کرد نیروی هوایی ارتش آن کشور، در نخستین حمله خود در عراق شرکت کرده است.

اکنون قانونگذاران کانادایی زمان انجام حملات را تا ماه مارس سال آینده میلادی (یک سال دیگر) افزایش داده‌اند.

در مهر ماه سال گذشته، پیش از انجام حملات کانادا در عراق، در پی تیراندازی در در محوطه پارلمان کانادا در شهر اوتاوا، یک سرباز کانادایی نگهبان ساختان پارلمان و فرد تیرانداز کشته شدند.

تنها دو روز پیش از آن یک شهروند ۲۵ سالهٔ کانادایی، که گفته می‌شود به اسلام گرویده و افراطی شده بود، دو سرباز کانادایی را در منطقه «کبک» با خودرو زیر گرفت و یکی از آن ها را کشت.

بنا بر گزارش‌ رسانه‌های کانادایی، دست‌کم شش شهروند آن کشور نیز که به عضویت حکومت اسلامی درآمده بودند در سوریه کشته شده‌اند؛ جان مگوئر، دانشجویی ۲۳ ساله، سه سومالیایی‌تبار و دو برادر از کالگاری.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نظرسنجی‌هایی می‌گوید پس از حملات در کبک و اتاوا، اکثریت شهروندان آن کشور، از عملیات نظامی علیه «حکومت اسلامی» حمایت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG