لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۴

هدف مذاکرات نخست‌وزیر کانادا با ترامپ «گسترش مناسبات تجاری» است


جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز دوشنبه در کاخ سفید با دونالد ترامپ ملاقات کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز هدف او گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور و پرهیز از موضوعاتی نظیر مهاجرت است که دو طرف مواضع کاملا متضادی دارند.

به گزارش رویترز، آقای ترودو با چهره ای خندان هنگام ورود به کاخ سفید دست دونالد ترامپ را فشرد. این اولین گفت‌وگوی دو طرف از شروع دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ است.

نخست وزیر کانادا تاکنون سعی کرده در مورد شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ در زمینه مهاجرت و بازبینی معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی بین آمریکا، کانادا و مکزیک موضع‌گیری صریحی نکند.

دیدار آقای ترودو از کاخ سفید چهار ساعت طول خواهد کشید. بخش اول آن ملاقات خصوصی بین دو طرف و بعد جلسه‌ای با شرکت مسئولان عالی‌رتبه دو دولت خواهد بود. این دیدار با یک کنفرانس خبری مشترک حدود ساعت دو به وقت شرقی آمریکا پایان خواهد یافت.

جاستین ترودو روز جمعه گفت به اعتقاد او دو طرف نقاط مشترک فراوانی خواهند یافت. او افزود در این ملاقات «از ارزش‌های کانادا» به شیوه‌ای «محترمانه و نه از منظر ایدئولوژیک» دفاع خواهد کرد.

۷۵ درصد صادرات کانادا، راهی بازار آمریکا می‌شود. از زمان پیروزی دونالد ترامپ افکار عمومی کانادا از معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی حمایت بیشتری می‌کند. نظرسنجی که نتایج آن روز دوشنبه انتشار یافت نشان می دهد که حدود ۴۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند این معاهده به نفع کاناداست. در صورتی‌که میزان حمایت از این معاهده در ژوئن سال گذشته حدود ۲۵ درصد بود.

وعده دونالد ترامپ برای بازبینی در معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی با وجودی‌که فقط به مناسبات با مکزیک اشاره کرده موجب نگرانی دولت کانادا شده است.

۷۵ درصد صادرات کانادا، راهی بازار آمریکا می‌شود.

از زمان پیروزی دونالد ترامپ افکار عمومی کانادا از معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی حمایت بیشتری می‌کند. نظرسنجی که نتایج آن روز دوشنبه انتشار یافت نشان می دهد که حدود ۴۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقدند این معاهده به نفع کاناداست. در صورتی‌که میزان حمایت از این معاهده در ژوئن سال گذشته حدود ۲۵ درصد بود.

جاستین ترودو با باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مناسبات بسیار نزدیکی داشت.

آقای ترودو در بسیاری از زمینه ها با دونالد ترامپ اختلاف دارد. به عنوان مثال پس از صدور فرمان آقای ترامپ در ۲۷ ژانویه برای متوقف کردن ورود مسافران و پذیرش پناهجویان هفت کشور مسلمان، جاستین ترودو در پیامی روی شبکه توئیتر نوشت در کانادا از پناهجویان استقبال می‌شود.

با این همه کارشناسان معتقدند نخست وزیر کانادا برای بنای مناسبات خوب با آقای ترامپ انگیزه‌های فراوانی دارد.

استیون کلی، یک دیپلمات سابق آمریکا در کانادا می گوید «اختلاف شدید آنها در برخی موارد کاملا آشکار است. ولی به اعتقاد من در شرایط فعلی اصرار روی این اختلاف‌ها و تحریک طرف مقابل کار درستی نیست. چون برای رئیس‌جمهوری جدید آمریکا به برخی لحاظ مناسبات فردی بسیار مهم‌تر است».

نیک نانوس، کارشناس نظرسنجی در کانادا نيز می گوید جاستین ترودو که سال گذشته به شکل غیرمنتظره ای در راس دولتی اکثرا لیبرال به نخست وزیری رسید هنوز هم در افکار عمومی کشور بسیار محبوب است. ولی او نیز باید همان روشی را به کار ببندد که مردم کانادا همواره از رهبر خود می‌طلبند، یعنی حفظ و گسترش مناسبات اقتصادی با آمریکا بدون آنکه مناسبات حالت اطاعت و فرمانبری پیدا کند.

اومی افزاید «مسئله اصلی در این ملاقات پرهیز از افتادن به چاله است و نه گفت‌وگو و همکاری در مورد مسائل مهم».

به اعتقاد این کارشناس اگر از جاستین ترودو سئوال شود او در مورد موضوعات مورد اختلاف مثل مهاجرت، پناهجویان و یا معاهده تجارت آزاد نظراتش را بیان خواهد کرد بدون آنکه حالت انتقاد از دونالد ترامپ داشته باشد.

XS
SM
MD
LG