لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۶

وزیر دفاع آمریکا: می‌توانیم با نیروی نظامی مشترک پیشنهادی اعراب همکاری کنیم


اشتون کارتر
اشتون کارتر

اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید آمریکا از برنامه کشورهای عربی برای تشکیل یک نیروی نظامی مشترک، برای مقابله با تهدید‌های رو به افزایش امنیتی در خاورمیانه، حمایت می‌کند.

به گفته رئیس پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هر جایی که منافع مشترکی میان این کشور و اعراب باشد، با این نیروی نظامی همکاری می‌کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید آقای کارتر، دهم فروردین ماه، در میان خبرنگاران گفته است فرماندهان نظامی ایالات متحده که چند هفته پیش با او در کویت دیداری داشته‌اند، می‌گویند کشورهای منطقه که در ائتلافی به رهبری آمریکا، علیه «حکومت اسلامی» مبارزه می‌کنند، باید ترغیب شوند، که در صورت امکان، دست به اقدامات بیشتری بزنند.

اشتون کارتر گفته است «بنا بر این، فکر می‌کنم اگر آنها مایل هستند اقدامات بیشتری انجام دهند، برای نمونه در این مورد در یمن، این کار خوبی‌ست. چرا که در نهایت این منطقه آنهاست… تمایل طرف‌ها در آنجا (خاورمیانه) برای آنکه خود، برای ثبات، کارهای بیشتری انجام دهند، نشانه خوبی‌ست».

این گفته‌ها یک روز پس از آن بیان می‌شود که سران کشورهای عربی در نشست اتحادیه عرب در شرم‌الشیخ مصر، از تشکیل نیروی نظامی مشترک سخن گفته و از آن حمایت کردند.

در بیانیه پایانی این اتحادیه، نهم فروردین ماه، به تشکیل قوای مشترک برای مقابله با آنچه «رشد تهدیدات امنیتی» خوانده شده، اشاره شده است.

بنا بر گزارش‌ها قرار است ساختار این نیروی نظامی طی ماه‌های آینده مشخص شود. شرکت در آن نیز برای کشورهای عضو اتحادیه عرب «داوطلبانه» است.

پیشتر در آذر ماه سال گذشته، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، برای تشکیل نیروی دریایی و پلیس ضد تروریستی مشترک به توافق‌هایی رسیده بودند.

اشتون کارتر در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این مورد که آیا ایالات متحده با نیروی نظامی مشترک احتمالی همکاری خواهد کرد، اشاره کرده است که در حال حاضر هم کشورهایی مانند عربستان سعودی و بحرین، همکاری مشترک امنیتی با آمریکا دارند.

آقای کارتر گفته است «این‌ها، متحدان و هم‌پیمانان امنیتی ما هستند و هر زمان که در راستای منافع خود، در راستای منافع ما اقدام کنند، ما به همکاری با آنها ادامه می‌دهیم، همانطور که در موارد دیگر کرده‌ایم».

آمریکا در حال حاضر از حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشی‌های حوثی در یمن حمایت می‌کند. در عین حال گروهی از کشورهای عربی نیز عضو ائتلافی به رهبری ایالات متحده هستند، که در سوریه به مواضع اسلام‌گرایان، به ویژه نیروهای «حکومت اسلامی» حمله هوایی می‌کند.

XS
SM
MD
LG