لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

اعتراضات در «شارلوت» آمریکا به کشته‌شدن شهروند آفریقایی‌آمریکایی به خشونت کشیده شد


اعتراضات در شهر شارلوت، از شهرهای بزرگ ایالت کارولینای شمالی، به کشته‌شدن یک شهروند آفریقایی‌آمریکایی به دست پلیس، در دومین شب پیاپی، به خشونت کشیده شده‌است.

در جریان اعتراضات شب ۳۱ شهریور گزارش‌هایی از کشته‌شدن یک غیرنظامی نیز منتشر شد؛ اما شهرداری شارلوت اندکی پس از انتشار خبرهای اولیه، «کشته‌شدن» این شهروند را تکذیب کرده و گفته است او به دلیل اصابت گلوله در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، اما هچنان زنده‌است.

مقام‌های ایالتی گفته‌اند تیراندازی به این فرد غیرنظامی که هویتش هنوز مشخص نشده، نه از طرف پلیس بلکه از طرف یک شهروند غیرنظامی دیگر رخ داده‌است.

اعتراضات در شارلوت پس از آن بالا گرفته‌است که پلیس به یک شهروند آفریقایی‌آمریکایی به نام کیت اسکات، ۴۳ ساله، شلیک کرد. تیراندازی به کشته‌شدن آقای اسکات انجامیده‌است. نیروهای پلیس می‌گویند کیت اسکات اسلحه در دست داشت و از رها کردن آن امتناع کرده‌ بود. اما خانواده فرد کشته‌شده و نیز یک شاهد ماجرا گفته‌اند در دست آقای اسکات، نه اسلحه، بلکه کتاب بوده‌است.

مقام‌ها هنوز ویدئویی از واقعه اخیر منتشر نکرده‌اند، اما خبرگزاری رویترز به نقل از شهرداری شارلوت می‌گوید قصد دارند چنین کاری را به زودی انجام دهند.

اعتراضات اولیه در این شهر ایالت کارولینای شمالی، مسالمت‌آمیز و بدون درگیری سپری شده‌است. اما پس از آنکه شماری از معترضان راهی مناطق مرکزی شهر شدند، درگیری‌هایی با ستونی از نیروهای پلیس رخ داده‌است. در پی درگیری‌های اولیه پلیس دست به شلیک گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور زده‌است. معترضان نیز به پرتاب وسایل مشتعل آتش‌بازی و سنگ اقدام کرده‌اند. اعتراضات و درگیری‌ها پس از آن شدت گرفته‌است.

تظاهرات اخیر، در ادامه سلسله اعتراضاتی‌ست که عمدتا با کشته‌شدن شهروندان آفریقایی‌آمریکایی بالا گرفته و علیه آنچه معترضان رفتار و علمکرد «نژادپرستانه» پلیس آمریکا می‌نامند، صورت می‌گیرد.

در دومین شب اعتراضات در شارلوت و افزایش خشونت و درگیری‌ها، شهرداری این شهر اعلام «وضعیت اضطراری» کرده و گفته گار ملی و نیروهای پلیس ایالتی برای کمک به پلیس شهری، به محل اعزام می‌شوند.

XS
SM
MD
LG