لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۱

افزایش انتقادها در چین از «پنهان‌کاری» مقام‌ها در انفجار تیانجین


در حالی‌که مقام‌های رسمی چین پذیرفته‌اند در محل انفجارهای مهیب تیانجین صدها تن ماده شیمیایی مرگبار وجود داشته، رسانه‌های دولتی آن کشور در اقدامی کم‌سابقه مقام‌های دولتی در محل را به شفاف نبودن در این رخداد متهم کرده‌اند.

این انتقادها در روز ۲۶ مرداد ماه در حالی منتشر می‌شود که گزارش‌ها و خبرهای زیادی از نگرانی مردم و ساکنان اطراف محل انفجارها از وضعیت منتشر شده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید مقام‌های چینی در عین حال برای ساکت کردن اعتراضات، دست به مسدود کردن ده‌ها وب‌سایت و صدها حساب کاربری در شبکه‌های مجازی زده‌اند.

با این همه رسانه‌های اصلی آن کشور که تحت کنترل دولت هستند، بخشی از اعتراض‌ها را نشان داده و از مقام‌های محلی به دلیل شفاف نبودن انتقاد کرده‌اند.

نگرانی از صدها تن ماده شیمیایی مرگبار

مقام‌های چینی پذیرفته‌اند که صدها تن ماده شیمیایی مرگبار سدیم سیانید، در محل انفجار اخیر در بندر «تیانجین» که ۱۱۲ کشته و ده‌ها مفقود بر جای گذاشته، انبار شده بود.

هزاران نفر از ساکنان اطراف محل انفجار تا شعاع سه کیلومتری، از محل سکونت خود به جای دیگری انتقال داده شده‌اند.

علاوه بر این ژو تیان، رئیس سازمان آتش‌نشانی «تیانجین» گفته است «چندین ماده شیمیایی مختلف در محل ترکیب شده‌اند و ممکن است واکنش‌های شیمیایی یا انفجارهای دیگری در پی داشته باشند».

اما مقام‌های چینی به خبرها در مورد وجود مواد شیمیایی در هوا، واکنشی نشان نداده‌اند.

پیش از این خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا، تائید کرده بود که یک منطقه محافظتی دور محل انفجار ایجاد شده است.

شی لوزه، رئیس ستاد مشترک ارتش چین، نخستین مقام رسمی آن کشور که وجود مواد شیمیایی مرگبار را در محل تائید کرده، به خبرنگاران گفته است «بهتر است محل دقیق نگهداری [مواد شیمیایی] را نگوییم، اما به نظر می‌رسد صدها تن باشد».

روزنامه گاردین می‌گوید گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه سدیم سیانید موجود در انبار یا انبارها در محل انفجار ۷۰ بار بیشتر از حد مجاز برای نگهداری در آن محل بوده است.

در این فیلم منتشر شده بر یوتیوب، انفجار‌های به طور همزمان از نقاط مختلف کنار هم گذاشته شده است

انفجارهای مهیب تیانجین تا کنون ۱۱۲ کشته برجای گذاشته و همچنان ۹۵ نفر نیز مفقود هستند.

بسیاری از کشته‌شدگان تنها از طریق آزمایش دی‌ان‌ای قابل شناسایی بودند.

دادستانی کل چین روز یک‌شنبه اعلام کرد تحقیقات خود را در مورد این رخداد مرگبار آغاز می‌کند.

سدیم سیانید، شبیه پودر سفید متبلور است. در تماس با اسیدها، نمک‌های اسیدی یا آب، گاز سیانید هیدروژن را تشکیل داده و در عین حال قابل اشتعال است.

در مسمومیت شدید ناشی از این ماده شیمیایی، فرد مسموم طی چند دقیقه جان خود را از دست می‌دهد.

XS
SM
MD
LG