لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

انتقاد شدید دیک چینی از توافق اتمی با ایران


الیزابت و دیک چینی
الیزابت و دیک چینی

دیک چینی، معاون ریاست جمهوری آمریکا در زمان جرج بوش، می‌گوید توافق اتمی با ایران می‌تواند به «اولین کاربرد بمب اتمی پس از جنگ جهانی دوم» بینجامد.

چینی، معاون جرج بوش، این نظر را در رد توافق جامع هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی که شش هفته پیش به دست آمد، بیان کرده است.

به گزارش روزنامه هاآرتص در شماره دوشنبه نهم شهریور، نظرات دیک چینی در مخالفت با توافق با ایران در کتابی که او و دخترش، الیزابت (لیز چینی) نوشته‌اند، مطرح شده است.

وال استریت جورنال نیز جمعه ششم شهریور خبر داده بود که فروش این کتاب با نام «استثنایی؛ چرا دنیا به یک آمریکا قوی نیازمند است؟» از سه شنبه، اول سپتامبر، ده شهریور، در آمریکا آغاز می‌شود.

لیز و دیک چینی در کتاب خود توافق با ایران را به «توافق مونیخ» تشبیه کرده‌اند؛ اشاره به توافقی است که در سال ۱۹۳۸ میان آدولف هیتلر با قدرت‌های وقت بدست آمد اما یک سال بعد، هیتلر با حمله به لهستان، موجب آغاز جنگ جهانی دوم شد.

چینی و دخترش در کتاب خود باراک اوباما را متهم کرده‌اند که «تقریباً درمورد هرچیزی که به توافق اتمی با ایران مربوط می‌شود، دروغ گفته است».

آن دو مدعی شده‌اند که اوباما برای دستیابی به توافق با ایران «درمانده» بود و هر امتیاز «خطرناک» برای آمریکا، را که سران ایران می‌خواستند، داده است.

پدر و دختر نوشته‌اند توافق با ایران «قمار کردن با امنیت آمریکا است» و به دلیل «نقائص فراوان» آن، نه تنها احتمال جنگ را بیشتر می‌کند بلکه احتمال کاربرد بمب اتمی را بیشتر می‌کند.

در اواخر جنگ جهانی دوم آمریکا به دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن با بمب اتم حمله کرد تا ژاپن را وادار به تسلیم کند. این دو حمله تنها حملات اتمی انجام‌شده در جهان هستند.

به نوشته آقای چینی و دخترش، آمریکا باید با کسب دوباره اعتبار پیشین، از موضع قدرت با ایران مذاکره کند.

لیز و دیک چینی در کتاب خود سیاست‌های دولت اوباما را در مورد عراق و افغانستان مورد انتقاد قرار داده و نوشته‌اند، «سیاست خارجی دولت دموکرات در سال‌های گذشته بر اساس به دست آوردن دل دشمنان،‌‌ رها کردن همپیمانان و پوزش خواهی‌های نابه‌جا بوده است».

آنها ابراز عقیده کرده‌اند که دولت دموکرات در هفت سال اخیر موجب ایجاد خلا در خاورمیانه و لذا، سربرآوردن گروه «حکومت اسلامی» شد.

لیز و دیک چینی نوشته‌اند که در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ نماینده جمهوری‌خواه باید وارد کاخ سفید شود تا «ملت آمریکا از خطرات بزرگ رهایی یابد».

لیز و دیک چینی گفته‌اند، درآمد فروش کتاب را به کارزار انتخابات ریاست جمهوری، به سود حزب جمهوری‌خواه، خواهند داد.

دیک چینی ۷۴ ساله در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ معاون جرج بوش و قبل از آن، وزیر دفاع آمریکا بود.

الیزابت (لیز) چینی، حقوقدان و فعال جمهوری‌خواه، که اکنون ۴۹ سال دارد، در دوران ریاست جمهوری بوش، مقام‌های مختلفی را در وزارت خارجه آمریکا بر عهده گرفت.

لیز چینی در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ مسئول امور ایران و سوریه در وزارت خارجه آمریکا بود.

دموکرات‌ها دیک چینی را یکی از عوامل اصلی جنگ طلبی در دولت پیشین آمریکا و از مشوقان حمله نظامی به عراق، در حالی که جنگ افزار هسته‌ای در عراق به دست نیامده بود، معرفی می‌کنند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، جمعه گذشته در خصوص اتهاماتی که دیک چینی در کتابش علیه دولت اوباما مطرح کرده است، گفت، مخالفان توافق اتمی با ایران همان‌هایی هستند که آمریکا را به جنگ به عراق کشاندند.

باراک اوباما و دولت او بارها تاکید کرده‌اند که روند دیپلماسی را ترجیح می‌دهند و جنگ جایگزین توافقی‌ست که قدرت‌های جهانی و ایران، ۲۳ تیر ماه در وین، به دست آوردند.

XS
SM
MD
LG