لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

زمین‌لرزه‌ای به شدت ۲ / ۸ درجه ریشتر شیلی را لرزاند


مردم پس از زمین‌لرزه به خیابان‌ها پناه برده‌اند
مردم پس از زمین‌لرزه به خیابان‌ها پناه برده‌اند
زمین‌لرزه‌ای که شدت آن هشت و دو دهم درجه ریشتر تخمین زده شده، ساحل شیلی را در غرب آن کشور لرزاند و به هشدار در مورد وقوع سونامی در آن کشور، پرو، اکوادور و دیگر کشورهای حاشیه اقیانوس آرام در آمریکای جنوبی انجامید.

هنوز از خسارت‌ها یا تلفات احتمالی این زمین‌لرزه گزارشی دقیق منتشر نشده است اما بنا بر گزارش‌های اولیه دست کم پنج نفر کشته و سه نفر نیز زخمی شده‌اند.

میشل باشله، رئیس‌جمهوری شیلی، با اعلام این موضوع که خود به منطقه سفر خواهد کرد، گفته است مقام‌های نظامی را به شمال شیلی فرستاده تا «جلوی غارت و بی‌نظمی» احتمالی گرفته شود.

این زمین‌لرزه در ساعت ۸:۴۶ دقیقه شب دوازدهم فروردین به وقت محلی (ساعات اولیه بامداد ۱۳ فروردین به وقت ایران) در عمق ده کیلومتری زمین و در فاصله ۸۳ کیلومتری از ایکویکو، در مناطق ساحلی شمالی شیلی رخ داده است.

مقام‌های شیلی، شدت این زمین‌لرزه را ۷.۹ درجه در مقیاس ریشتر تخمین زده‌اند اما مرکز زمین شناسی آمریکا قدرت این زمین لرزه را تا ۸.۲ درجه ریشتر اعلام کرده است.

به گفته مرکز زمین شناسی آمریکا چون این زمین لرزه در ژرفای ۱۰ کیلومتری زمین روی داده احتمال وقوع سونامی در سواحل غربی کشورهای آمریکای جنوبی وجود دارد.

مقام‌های رسمی گفته‌اند امواج سونامی می‌توانند بیش از دو متر ارتفاع داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل کوره‌آ، رئیس‌جمهوری اکوادور، در حساب توئیتر خود نوشته است همه کسانی که در ساحل این کشور زندگی می‌کنند «باید آماده و گوش به زنگ باشند».

همین خبرگزاری از قول یکی از فرماندهان نیروی دریایی شیلی گفته است هشدار به معنی رصد اوضاع است و هنوز وقوع سونامی را تائید نمی‌کند.

در عین حال مرکز رصد سونامی در اقیانوس آرام، در مورد کلمبیا، پاناما و کاستاریکا نیز هشدارهای اولیه‌ای صادر کرده است.

روزنامه سانتیاگو تایمز، چاپ شیلی، پیشتر خبر داده بود که به دلیل افزایش فعالیت‌ گسل‌ها در سواحل شمالی آن کشور، زمین‌شناسان از نزدیک لرزه‌ها را رصد می‌کنند. مقام‌های رسمی نیز برای آمادگی در مورد رخدادهای احتمالی دیدارهایی داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۰ میلادی زمین‌لرزه‌ای با شدت ۸.۸ ریشتر مرکز و جنوب آن کشور را لرزاند و به سونامی‌ انجامید که ده‌ها شهر را تخریب کرد. آن زمین‌لرزه بزرگ بیش از ۵۰۰ کشته و ۳۰ میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG