لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

زیمبابوه «تجارت اورانیوم با ایران» را رد کرد


گیفت چینمانیکیره، معاون وزرارت معادن زیمبابوه، روز ۱۹ مرداد، در گفت‌وگویی با شبکه بلومبرگ، در واکنش به نقل‌قول پیشین خود در مجله «تایمز»، ارسال و فروش اورانیوم به ایران را رد کرد.

روز گذشته روزنامه بریتانیایی «تایمز» از قول این مقام دولتی گفته بود زیمبابوه برای فروش به ایران مخفیانه یادداشت تفاهمی امضا کرده و خود او این توافق‌نامه را «دیده است».

آقای چینمانیکیره در گفت‌وگوی تلفنی تازه خود با بلومبرگ گفته است «ما به هیچ کس ابدا اورانیوم نمی‌فروشیم، در نتیجه نمی‌توان از ارسال چنین محموله‌ای سخن گفت».

این واکنش تنها اندکی پس از انتشار مصاحبه همین مقام دولتی با روزنامه تایمز بیان شده است.

آقای چیمانیکیره که نقل‌قول‌های او در مجله تایمز در مورد «توافق‌نامه تجارت اورانیوم» با ایران منتشر شده بود، از مخالفان سیاسی دولت زیمبابوه به رهبری رابرت موگابه به شمار می‌رود. خبرگزاری فرانسه گفته بود او احتمالا در روزهای آینده مقام دولتی خود را از دست خواهد داد.

معاون وزرات معادن زیمبابوه به بلومبرگ گفته است توافق‌نامه‌ای با ایران برای تجارت «الماس، طلا و دیگر مواد معدنی» بسته شده ولی «ما امکان تجارت اورانیوم را به عنوان یک کشور نداریم، علاوه بر آن ما حتی از مقدار آن نیز بی‌خبریم».

در نقل قول پیشین همین مقام دولتی در روزنامه تایمز، برای نخستین بار بود که یک مقام رسمی آن کشور از توافق‌نامه تجارت اورانیوم به ایران سخن گفته بود.

پیشتر در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ و پس از انتشار گزارش‌هایی درباره قصد زیمبابوه برای فروش اورانیوم به ایران، ایالات متحده آمریکا به این کشور در مورد همکاری با تهران در زمینه برنامه هسته‌ای هشدار داده بود.

کشور زیمبابوه به دلیل نقض حقوق بشر با تحریم‌هایی روبه‌روست و بخش معادن دولتی این کشور -که اورانیوم بخشی از آن است- نیز تحت تحریم‌هایی قرار دارند.

در تازه‌ترین انتخابات در کشور زیمبابوه، رابرت موگابه -که آقای چیمانیکیره از حزب رقیب او می‌آید- بار دیگر پیروز اعلام شد.

موگابه از سال ۱۹۸۰، یعنی از زمان استقلال زیمبابوه، تا کنون رئیس‌جمهوری بوده است.
XS
SM
MD
LG