لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

صدها نفر در رابطه با «تجارت آن‌لاین» کودکان در چین بازداشت شدند


پلیس می‌گوید به دنبال گروه‌های بیشتری از کسانی است که با دریافت پولی کلان از خانواده‌های بی‌فرزند به «تجارت» کودکان مشغول هستند
پلیس می‌گوید به دنبال گروه‌های بیشتری از کسانی است که با دریافت پولی کلان از خانواده‌های بی‌فرزند به «تجارت» کودکان مشغول هستند
نیروهای پلیس چین با انجام عملیاتی در نقاط مختلف آن کشور بیش از هزار نفر از کسانی که به‌طور آن‌لاین به خرید و فروش کودکان مشغول بودند را بازداشت و ۳۸۲ کودک را پیدا کردند.

وزارت امنیت عمومی چین با اعلام این خبر در روز نهم اسفند ماه گفت چهار گروه از «قاچاقچیان کودک» در عملیاتی که نیروهای پلیس از ۲۷ استان در آن شرکت داشتند «متلاشی شده است».

بازداشت افراد مرتبط با این تجارت در ۱۹ فوریه (ده روز پیش) انجام شده است.

پلیس می‌گوید به دنبال گروه‌های بیشتری از کسانی است که با دریافت پولی کلان از خانواده‌های بی‌فرزند به «تجارت» کودکان مشغول هستند.

گلوبال تایمز، چاپ چین، می‌گوید پلیس آن کشور از سال گذشته در بیجینگ (پکن) و استان شرقی جیانگسو متوجه وب‌سایتی شد که کار آن خرید و فروش کودک است. پس از آن در تحقیقاتش، وب‌سایت‌های بیشتری و نیز ۳۰ گروه «پیغام‌گذار» (در سرویس‌های پیام‌رسانی) را شناسایی می‌کند.

صاحبان و گردانندگان وب‌سایت‌ها چند درصد بابت هر خرید و فروش «پول خدمات» دریافت می‌کرده‌اند.

گرداننده یکی از وب‌سایت‌ها در مصاحبه‌ای به رادیو بین‌المللی چین گفته است در زمانی‌که او و همسرش، خود برای پذیرش سرپرستی یک کودک اقدام کرده‌اند، تصمیم به راه انداختن این وب‌سایت گرفته است. او گفته است در اول کار، تنها قصد کمک فوری به خانواده‌هایی را داشته که نمی‌توانستند صاحب فرزند شوند.

به گفته رادیو ملی چین نیز، در یکی از وب‌سایت‌ها که زیر عنوان «جواهر آلات» پول رد و بدل می‌شده، مبلغ ۶.۵۰۰ یوان (هزار دلار) برای هر «قیراط» جابه‌جا می‌شده است. بهای کل هر فرزند دختر ۳۵ هزار یوان (۵.۷۰۰ دلار) و پسران تا ۴۵ هزار یوان بوده است. در مناطق دیگر هم مبالغی بین ۲ هزار تا ۴ هزار دلار رد و بدل شده است.

سن کودکان بین چند هفته تا سه سال گزارش شده است.

با وجود آنکه تجارت کودکان در قوانین چین غیرقانونی است، اما برخی گروه‌ها و شهروندان سال‌هاست در آن کشور مشغول به «خرید و فروش» کودکان هستند.

بنا بر بخش‌نامه‌ای از سوی دولت چین که در سال ۲۰۱۰ ابلاغ شده است، خانواده‌هایی که فرزندان خود را می‌فروشند می‌توانند با اتهام «قاچاق» کودکان روبه‌رو شوند. آنهایی که اقدام به واسطه‌گری یا خرید کودکان می‌کنند نیز می‌توانند با اتهام مشابهی روبه‌رو شوند.

بنا بر گزارش‌ها خانواده‌هایی که نمی‌توانند صاحب فرزند شوند همیشه از راه‌های قانونی برای پذیرش سرپرستی کودکان اقدام نمی‌کنند و گاه -به‌ویژه در مورد پسران- به راه‌های غیرقانونی روی می‌آورند.

خرید و فروش کودکان در چین در موارد گوناگونی گزارش شده است. برای نمونه سال گذشته پلیس چین کارکنان یک بیمارستان را که به کار تجارت کودک مشغول بودند بازداشت کرده بود.

یکی از دکترها در این بیمارستان به خانواده‌های کودکان می‌گفت که فرزندان آنها دچار بیماری مادرزادی هستند، سپس آنها را قانع می‌کرد که از درمانشان منصرف شده و بگذارند او «قضیه را حل و فصل» کند.
XS
SM
MD
LG