لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

چین وضعیت شبه‌جزیره کره را «بحرانی» توصیف کرد


چهار موشکی که اخیرا کره شمالی در پرتاب‌گر «هوُِاسونگ» آزمایش کرده‌است
چهار موشکی که اخیرا کره شمالی در پرتاب‌گر «هوُِاسونگ» آزمایش کرده‌است

وزیر خارجه چین می‌گوید در شبه‌جزیره کره «بحران» پیش آمده و از پیونگ‌یانگ خواسته‌است، برای حل آن، در گام نخست، اقدامات موشکی و اتمی خود را معلق کند. پکن در عین حال خواسته است تا در قبال اقدام پیونگ‌یانگ، رزمایش آمریکا و کره جنوبی نیز متوقف شود.

وانگ یی، وزیر خارجه چین، ۱۸ اسفند ماه در بیانیه‌ای گفته است: «برای کاهش بحران فزاینده در شبه‌جزیره [کره]، چین پیشنهاد می‌کند که کره شمالی در اقدامی اولیه دست به تعلیق فعالیت‌های موشکی و اتمی خود بزند، تا در مقابل رزمایش گسترده نظامی آمریکا و کره جنوبی نیز متوقف شود».

به گفته آقای وانگ، این «تعلیق در برابر تعلیق» می‌تواند «به حل مشکل امنیتی پیش‌آمده کمک کرده و طرف‌ها را پای میز مذاکره بیاورد».

واکنش تازه چین پس از آن است که کره شمالی دست به آزمایش چهار موشک بالستیک زد. آنچه با انتقادهای شدید کره جنوبی، ژاپن و آمریکا روبه‌رو شد و واشینگتن نیز تاریخی برای برپایی سامانه ضد موشکی «ت‌اد» در کره جنوبی اعلام کرد. سامانه‌ای که خود با اعتراض‌های موکد پکن روبه‌رو است.

کره شمالی می‌گوید رزمایش آمریکا و کره جنوبی، شرق آسیا و شبه‌جزیره کره را به‌سوی «فاجعه اتمی» می‌برد.

نیروهای نظامی ایالات متحده و متحدان آن در کره شمالی، در آغاز ماه مارس دست به برگزاری رزمایش معمول خود زدند که به گفته دو کشور با «اهداف دفاعی» انجام می‌شوند. اما کره شمالی موضع دیگری در قبال این رزمایش‌ها دارد و آن‌ها را «اقدامات تحریک‌آمیز جنگی» توصیف می‌کند. پیونگ‌یانگ تقریبا همیشه واکنش‌هایی به رزمایش‌ها نشان می‌دهد.

وانگ یی در بیانیه خود پرسیده «آیا دو طرف آماده یک رو در رویی می‌شوند؟» و افزوده «اولویت ما این است که چراغ قرمزی نشان داده و ترمز هر دو قطار را بکشیم».

چین خود با انتقادهایی از سوی ایالات متحده و نیز متحدان واشینگتن در شرق آسیا روبه‌رو است که در قبال کره شمالی، که بیش از هر پایتخت دیگری از حمایت پکن برخوردار است، اقدامی جدی انجام نمی‌دهد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در چند مورد از سیاست‌های چین در قبال پیونگ‌یانگ و «همکاری نکردن» برای حل بحران انتقاد کرده‌است.

چین مهم‌ترین حامی سیاسی کره شمالی‌ست و بنا بر برآوردها، از خریداران اصلی محصولات خام آن کشور نیز به شمار می‌رود که خود از منابع مهم درآمدی پیونگ‌یانگ است.

کره شمالی با تحریم‌های سازمان ملل در مورد آزمایش‌های اتمی و موشک‌های بالستیک روبه‌رو است و این آزمایش‌ها نیز بر خلاف قطع‌نامه‌ها و خواسته‌های ملل متحد صورت می‌گیرد. کره شمالی که عملا در انزوای سیاسی قرار دارد، می‌گوید اقدامات نظامی آن اهداف دفاعی دارند. هرچند رهبر فعلی آن کشور، کیم جونگ‌اون، کره جنوبی و آمریکا را تهدید به «حمله پیشگیرانه اتمی» نیز کرده‌است.

از زمان پایان جنگ در شبه‌جزیره کره، نزدیک به ۶۵ سال پیش، دو کره در وضعیت جنگی به‌سر می‌برند. طی شش دهه گذشته، چین نیز به یک بازیگر نظامی عمده در اقیانوس آرام تبدیل شده و خود با برخی کشورهای منطقه، از ژاپن تا ویتنام، بر سر اراضی دریایی، اختلاف‌نظر جدی دارد.

XS
SM
MD
LG