لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

فرمانده نیروی دریایی چین به همتای آمریکایی: واقعه‌ای کوچک به جنگ تبدیل می‌شود


ناوشکن لاسن اخیرا در ۲۲ کیلومتری جزایر مورد ادعای چین به گشت‌زنی پرداخته است
ناوشکن لاسن اخیرا در ۲۲ کیلومتری جزایر مورد ادعای چین به گشت‌زنی پرداخته است

فرمانده نیروی دریایی چین به همتای آمریکایی خود گفته است با ادامه «تحرکات» ایالات متحده در دریای جنوب چین، «یک واقعه کوچک، ممکن است آتش جنگ» را در این منطقه دریایی «شعله‌ور کند».

این سخنان در جریان یک کنفرانس ویدئویی در هشتم آبان ماه بیان شده است. کنفرانسی که خود پس از گشت‌زنی ناوشکن آمریکایی در نزدیکی جزایر مورد ادعای چین در دیای جنوب چین برگزار شده است.

ادمیرال وو شنگ‌لی، فرمانده نیروی دریایی چین و ادمیرال جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی ارتش آمریکا، در این کنفرانس ویدئویی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

بنا بر بیانیه‌ای که ارتش چین منتشر کرده، ادمیرال وو گفته است «اگر ایالات متحده به این دست از تحریکات خطرناک خود ادامه دهد، وضعیت تحت فشار میان نیروهای خط مقدم دو طرف، به طور جدی، هم در آب و هم در آسمان، تغییر خواهد کرد. و یا حتی یک واقعه کوچک می‌تواند به جنگ تبدیل شود.»

در این بیانیه فرمانده نیروی دریایی چین افزوده است «امیدوارم طرف آمریکایی به وضعیت خوب فعلی میان ناوی‌های دو کشور ارج بنهد. شرایطی که به آسانی ایجاد نشده است. و جلوی وقوع رخدادهای مشابه را بگیرد».

اشاره این مقام ارشد ارتش چین به حضور و گشت‌زنی ناوشکن لاسن در نزدیکی جزایری از مجمع‌الجزایر اسپراتلی باز می‌گردد.

آمریکا می‌گوید در آب‌های بین‌المللی، و بنا بر برنامه روزانه و معمول خود به گشت‌زنی در دریای جنوب چین می‌پردازد.

چین در کنار کشورهای جنوب شرق آسیا از ویتنام تا تایوان یا فیلیپین، در مورد جزایری در این دریا ادعاهای مالکیتی دارند. کنترل این جزایر امکان کنترل یکی از حیاتی‌ترین آب‌راه‌های اقتصادی جهان را ایجاد می‌کند.

پیش از ادمیرال وو، ادمیرال ریچاردسون گفته بود که دو طرف در مذاکره‌ای که داشته‌اند بر سر حفظ گفت‌وگو و احترام به پروتکل‌های موجود برای جلوگیری از برخورد احتمالی، هم‌نظر هستند.

بنا به گفته مقام‌های ارتش آمریکا برنامه‌های از پیش تعیین‌شده برای دیدارهای دو طرف در بنادر و نیز سفر مقام‌های ارشد نیروی دریایی آمریکا به چین، همچنان سر جای خود باقی‌ست.

فرماندهان نیروی دریایی دو کشور در مورد لزوم پایبندی به «کد برخوردهای برنامه‌ریزی‌نشده در دریا» نیز تاکید کرده‌اند.

«کد برخوردهای برنامه‌ریزی‌نشده در دریا»، توافقی‌ست که در سال ۲۰۱۴ میلادی صورت گرفته و بر ارسال پیامی میان کشتی‌های کشورهای طرف توافق استوار است.

آمریکا و چین از جمله ۲۱ کشوری هستند که این توافق را امضا کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی‌ست چین به دنبال افزایش حضور و نفوذ خود در منطقه شرق آسیا، از جمله در دریای جنوب چین است. ایالات متحده نیز طی سال‌های گذشته بر حمایت‌های خود از متحدانش افزوده و حضور خود را در منطقه افزایش داده است.

XS
SM
MD
LG