لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

برنان: مدارک ثابت می‌کند دولت عربستان نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر نداشت


جان برنان
جان برنان

جان برنان، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، به شبکه «العربیه» گفته است انتشار ۲۸ صفحه‌ محرمانه از یک گزارش کنگره آن کشور، نشان خواهد داد که دولت عربستان سعودی و مقام‌های رسمی آن کشور، هیچ نقشی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نداشته‌اند.

به گزارش رویترز برنان در این مصاحبه در ۲۲ خرداد، گفته است «به نظر من این ۲۸ صفحه منتشر خواهد شد و من از انتشار آن حمایت می‌کنم. و همه شواهدی را خواهند دید که نشان می‌دهد دولت سعودی هیچ ارتباطی [با این حملات] ندارد».

او تاکید کرده که کمیسیون بررسی حملات سال ۲۰۰۱ «به‌طور کامل» همه این اتهام‌ها را بررسی کرده و آنها به این نتیجه رسیده‌اند که «هیچ مدرکی وجود ندارد که دولت سعودی به عنوان یک نهاد یا هیچ یک از مقام‌های ارشد آن، به عنوان افرادی مستقل، از حملات ۱۱ سپتامبر حمایت کرده باشند».

پیشتر باب گراهام، سناتور پیشین و عضو ارشد کمیسیون بررسی حملات در کنگره آمریکا، این احتمال را مطرح کرده بود که کاخ سفید در ماه ژوئن (ماه جاری میلادی) در مورد انتشار صفحات و مدارک محرمانه تصمیم بگیرد.

در پایان شهریور ماه اتهام‌هایی در رابطه با «حمایت» مقام‌های سعودی از حملات ۱۱ سپتامبر مطرح شد. در آن زمان جان اف لیمن، سیاستمدار جمهوری‌خواه و عضو پیشین کمیسیون کنگره، از وجود «شواهد روشنی» خبر داده بود که نشان می‌دهد «افرادی از حکومت عربستان سعودی» بخشی از شبکه حامیان هواپیماربایان در روز حملات بوده‌اند.

اندکی بعد سنای آمریکا طرحی را تصویب کرد که ممکن است به خانواده‌های قربانیان حملات سپتامبر این امکان را بدهد تا بتوانند علیه حکومت سعودی اقامه دعوا کنند. براساس این طرح، در صورتی که اثبات شود کشوری در یک حادثه تروریستی نقش داشته است، خانواده‌های قربانیان می‌توانند علیه آن ادعای خسارت کنند.

در جریان بررسی این طرح نیز شماری از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا، عربستان را به «حمایت» از تروریسم متهم کردند.

البته این طرح باید پس از تصویب نهایی در کنگره به امضای رئیس‌جمهوری آمریکا برسد. دولت ایالات متحده گفته است آن را وتو خواهد کرد.

گفته شده بود ریاض، دولت و کنگره آمریکا را تهدید کرده در صورت آمدن نام این کشور در ارتباط با حملات ۱۱ سپتامبر، ۷۵۰ میلیارد دلار دارایی خود در ایالات متحده را خواهد فروخت. وزیر خارجه عربستان، گزارش‌های منتشرشده در این رابطه را رد کرده‌است.

بنا بر گزارش‌ها، از ۱۹ عامل حملات ۱۱ سپتامبر، ۱۵ نفر از اتباع عربستان بودند. مقام‌های سعودی همواره دست داشتن در این حملات تروریستی را انکار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG