لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

مامور پیشین سی‌آی‌ای به اتهام درز اطلاعات درباره ایران به زندان محکوم شد


بنا بر اتهام‌ها، این اسناد در اختیار جیمز رایزن، خبرنگار سرشناس روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفته بود؛ کسی که در کتاب «وضعیت جنگی» (در تصویر جلد کتاب) خود به آن اشاره کرد.
بنا بر اتهام‌ها، این اسناد در اختیار جیمز رایزن، خبرنگار سرشناس روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفته بود؛ کسی که در کتاب «وضعیت جنگی» (در تصویر جلد کتاب) خود به آن اشاره کرد.

دادگاه فدرالی در ایالات متحده، ۲۱ اردیبهشت ماه، جفری استرلینگ، مامور پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، را به اتهام درز اطلاعاتی در مورد برنامه محفیانه علیه فعالیت‌های اتمی ایران، به سه سال و نیم زندان محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جفری استرلینگ اوفالن، با درخواست ۲۰ سال زندان، تحت قوانین فدرال ایالات متحده علیه «جاسوسی» روبه‌رو بود.

هیئت منصفه دادگاه او را در مورد اتهام‌های وارده مجرم شناخته است.

این مامور پیشین سی‌آی‌ای در بهمن ماه گذشته به درز اطلاعات به یک خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز محکوم شده بود.

هبر بازداشت او، که در دهه نود میلادی سده گذشته، به مدت ۹ سال برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا کار می‌کرد، در دی ماه سال ۱۳۸۹ منتشر شده بود.

جفری استرلینگ متهم شد که اسراری مربوط به یک برنامه محرمانه «سی‌آی‌ای» برای ارائه نقشه‌های عمدا ناقص به مقام‌های ایرانی را فاش کرده است.

بنا بر اتهام‌ها، این اسناد در اختیار جیمز رایزن، خبرنگار سرشناس روزنامه نیویورک‌تایمز قرار گرفته بود؛ کسی که در کتاب «وضعیت جنگی» خود به آن اشاره و در عین حال از این برنامه، که به عقیده‌اش به راحتی قابل شناسایی بود، انتقاد کرده بود. [بیشتر بخوانید]

در زمان محکومیت اولیه آقای استرلینگ، رسانه‌های ایالات متحده آن را موفقیتی برای دولت آن کشور ارزیابی کرده بودند که در تلاش است درز اطلاعات محرمانه را که طی سال‌های گذشته از طرقی انجام شده، فرو بنشانند.

XS
SM
MD
LG