لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

وزیر ارشاد: فعالیت نهاد دیگری هم‌نام خانه سینما را قبول نداریم


علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه هفتم شهریور ماه، به خبرنگاران گفت صحبت‌هایی را با سینماگران مخالف و موافق تعطیلی «خانه سینما» داشته و امیدوار است هر چه زودتر مشکلات و اختلاف طرفین حل شود.

آقای جنتی تاکیده کرده، تلاش وزارت‌خانه او این است که «همه دوستان سینماگر بعد از حل مشکل تعطیلی خانه سینما در قالب عنوان خانه سینما دور هم جمع شوند» اما اگر این اتفاق نیافتاد «ما هم قبول نداریم که نهاد دیگری هم‌نام خانه سینما به فعالیت خود ادامه دهد».

وزیر فرهنگ می‌گوید اینکه جمعی از سینماگران بخواهند در جایی مانند «خانه سینمای ایرانیان» فعالیت داشته باشند، موضوع دیگری‌ست که می‌توان روی آن بحث کرد.

موضوع تعطیلی خانه سینما و شکل‌گیری نهادی دولتی در دوران محمود احمدی‌نژاد، طی ماه‌های گذشته با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

این نهاد صنفی در دی ماه سال ۱۳۹۰ به دستو وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد منحل و تیرماه امسال، در آخرین روزهای دولت پیشین، پلمب شد؛ اقدامی که به تجمع گروهی از سینماگران مقابل خانه سینما انجامید.

پس از آن نیروی انتظامی حفاظت از این مکان را بر عهده گرفت.

انحلال خانه سینما پس از آن انجام شد که وزارت ارشاد دولت دهم در سال ۱۳۹۰ به اساسنامه «خانه سینما» ایرادهایی وارد کرد. پس از آن بود که این وزارت‌خانه از تشکیل نهاد جایگزینی به نام «خانه اصناف سینمای ایران» حمایت کرد.

برخی تحلیگران می‌گویند بیشتر از آنکه اساسنامه خانه سینما، مدیران این نهاد صنفی با رئیس سازمان سینمایی را به اختلاف اندازد، تفاوت دیدگاه‌ها و گرایش‌های فکری و در برخی موارد سیاسی آنها با جواد شمقدری، معاون سینمایی وقت وزارت ارشاد، باعث تعطیی این نهاد صنفی شد.

هنوز رئیس تازه سازمان سینمایی ایران مشخص نشده است. رئیس تازه با مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود که از دولت پیشین باقی مانده است و برخی از آنها سینمای ایران را با منازعاتی روبه‌رو کرده که شدت آن در این سال‌ها رو به فزونی بوده است.
XS
SM
MD
LG