لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

«جریان سوم» و «دردسرهای» آن برای کارزار انتخاباتی کلینتون


جیل استاین نامزد حزب سبز در حال سخنرانی برای هواداران خود
جیل استاین نامزد حزب سبز در حال سخنرانی برای هواداران خود

ماه‌ها است که دنیا به رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا چشم دوخته است. این انتخابات که در نوامبر امسال برگزار می‌شود، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که به گفته صاحب‌نظران سیاسی آن را از انتخابات دیگر متمایز ساخته است.

از یک سو برای اولین بار یک زن به عنوان نامزد انتخابات در آمریکا معرفی شده‌است؛ هیلاری کلینون که بیش از سه دهه است در سیاست‌ آمریکا به عنوان بانوی اول، سناتور ایالت نیویورک و همینطور وزیر خارجه دولت اوباما نقش بسیار فعالی داشته است.

از سوی دیگر طرفدارن حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های درون‌حزبی دونالد ترامپ، میلیونر نیویورکی را به نمایندگی خود انتخاب کردند که پیشینه سیاسی ندارد و حتی رهبران این حزب را شگفت‌زده و گاهی سرگردان کرده است.

اما بنا بر نتیجه نظرسنجی‌های وب‌سایت خبری-تحلیلی پولتیکو، به نظر می‌رسد نه هیلاری کلینتون و نه دونالد ترامپ، به جز گروه‌های اصلی هوادار خود، محبوبیت زیادی در میان عموم رای‌دهندگان انتخابات سراسری ندارند.

محبوب نبودن این دو کاندیدای اصلی و همینطور سرخورده شدن بسیاری از طرفداران برنی سندرز،‌ رقیب هیلاری کلینتون در انتخابات مقدماتی حزب دمکرات، باعث روی آوردن عده قابل توجهی به دو حزب کمتر شناخته شده در آمریکا شده است: حزب سبز (گرین پارتی) و «لیبرترین»ها.

به نوشته پولتیکو، نظر سنجی‌ها نشان می‌دهد که به خصوص جوانان، به طور جدی و برای اولین بار به این دو حزب توجه ویژه نشان می‌دهند. توجهی که می‌تواند در ماه نومبر هم برای هیلاری کلینتون و هم برای دونالد ترامپ دردسر ساز شود.

به عنوان مثال، در نظرسنجی‌ها، پس از گردهمایی دمکرات‌ها (که چند هفته قبل در شهر فیلادلفیا انجام شد)، محبوبیت کلینتون در مقایسه با ترامپ در بین رای دهندگان به شدت بالا رفت. اما اگر در این نظرسنجی‌ها نام یکی از این احزاب هم می‌بود، تعداد رای‌های کلینتون فقط کمی از ترامپ بالاتر می‌شد.

اینطور به نظر می‌رسد که جوان‌هایی که فکر می‌کنند به هیچ‌وجه به کلینتون رای نخواهند داد حالا بیشتر جذب نامزد حزب لیبرترین یعنی گری جانسون (فرماندار سابق ایالت نیو مکزیکو) ‌و معاون اولش یعنی بیل ولد (فرماندار سابق ایالت ماساچوست) شده‌اند. همینطور جیل استاین که نامزد حزب سبزها هست هم توانسته طرفداران خوبی کسب کند. استاین چندی پیش اعلام کرده بود که اگر برنی سندرز به حزب سبز بپیوندد، از کاندیداتوری استعفا می‌دهد و جایش را به سندرز می‌دهد.

پاتریک موری، یک متخصص نظر سنجی، می‌گوید طرفداران ترامپ به ترامپ رای می‌دهند اما طرفداران هیلاری کلینتون خیلی از او راضی نیستند و خیلی‌ها دارند به اجبار به وی رای می‌دهند. مسئله این است که در حال حاضر هنوز تعداد رای‌های هیلاری بالاست و این احزاب سوم خیلی تاثیری در نتیجه نظرسنجی‌ها ندارند، اما در انتخابات ماه نوامبر رای برخی ایالت‌ها بسیار مهم و حیاتی است. در بین این ایالت‌ها، برخی مانند مینه‌سوتا، کلورادو، نیومکزیکو، نوادا و همینطور نیوهمپشایر، سابقه طولانی در رای دادن به احزاب سوم دارند. این نکته‌ای است که می‌تواند به طور جدی برای کارزار کلینتون دردسرساز شود.

XS
SM
MD
LG