لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵

واکنش ترامپ و کلینتون به انفجار در نیویورک


تصاویر مداربسته از فرد مظنون در نیوجرسی
تصاویر مداربسته از فرد مظنون در نیوجرسی

بازداشت مظنون افغان‌آمریکایی بمب‌گذاری‌های روز شنبه در نیویورک و نیوجرسی، در حالی صورت گرفت که چند هفته بیشتر به رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، باقی نمانده است. هر یک از رقبای اصلی این انتخابات، رویکرد دیگری را در مورد امنیت ملی مورد انتقاد قرار داده و انفجارها بار دیگر توجهات را به کارزارهای سیاسی آمریکا جلب کرده‌است.

احمد خان رحامی، مظنون بازداشت‌شده در رابطه با دو انفجار، یکی در نیوجرسی و ساعاتی بعد در نیویورک، است. گزارش‌های اولیه نشان می‌داد وسیله انفجاری، شبیه آنچه در عملیات تروریستی بوستون استفاده شده بود، در محل پیدا شده‌است.

هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ، نامزدهای دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه، در انتخابات هشتم نوامبر، طی ماه‌های گذشته رویکردی متفاوت در قبال موضوع امنیت ملی آمریکا، نحوه برخورد با تهدیدهای تروریستی و نیز مسائل دیگری مانند پناهجویان و مهاجرت از کشورهای مسلمان ابراز کرده‌اند. هر دو نامزد می‌گویند انتخاب دیگری به امنیت ملی ایالات متحده ضربه می‌زند.

خانم کلینتون در پی انفجارهای نیویورک و نیوجرسی گفته است «این تهدید [حملات تروریستی] جدی‌ست، اما عزم ما [برای از میان برداشتن آن] نیز جدی‌ست».

نامزد حزب دمکرات در جریان یک سخنرانی، از شهروندان خواسته‌است «شجاعت و هوشیاری» نشان داده و از اهریمنی جلوه دادن مسلمانان یا آمریکایی‌هایی که تبار خارجی دارند، خودداری کنند.

دونالد ترامپ از سوی دیگر بار دیگر تلاش کرده در گفته‌های خود نشان دهد حملات اخیر که نزدیک به ۴۰ زخمی برجای گذاشته، نتیجه سیاست‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و هیلاری کلینتون، که زمانی وزیر خارجه دولت او بود، است.

آقای ترامپ در برنامه‌ای در شبکه‌ خبری فاکس گفته است «کشور ما ضعیف شده‌است. ما به هزاران و ده‌ها هزار آدم اجازه می‌دهیم وارد کشور شوند. همان‌طور که پیش‌تر هم گفته‌ام این روند باید متوقف شود».

او ساعاتی بعد در جریان سخرانی انتخاباتی در فلوریدا، تاکید کرده است «این حملات و شبیه آن‌ها به این خاطر اتفاق افتاده که ما سیسم مهاجرپذیری بسیار بازی داریم».

آقای ترامپ از مخالفان سرسخت سیاست‌های مهاجرپذیری ایالات متحده است و برخی از دیدگاه‌هایی که او پیشتر مطرح کرده بود، مانند کشیدن دیوار در مرز مکزیک، ممنوعیت ورود مسلمانان و اخراج میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی، گاه جنجال‌برانگیز بوده‌اند. این دیدگاه‌ها با انتقادهایی داخل حزب جمهوری‌خواه نیز روبه‌رو شده‌اند.

هیلاری کلینتون در سخنرانی خود گفته‌است «سخن‌وری‌هایی که از دونالد ترامپ شنیده‌ایم، توسط تروریست‌ها غصب شده‌است، به ویژه گروه داعش». به گفته نامزد حزب دمکرات، این‌گونه سخنان مورد استفاده گروه‌های افراطی قرار می‌گیرد که می‌خواهند جریان را مانند «جنگ علیه اسلام» جلوه دهند.

در جریان رخدادهای آخر هفته گذشته علاوه بر دو انفجار، حمله‌ای با چاقو در یک مرکز خرید نیز رخ داد، که عامل آن جوان ۲۲ ساله سومالی‌آمریکایی بوده است. حمله او هشت زخمی برجای گذاشته و خودش نیز در محل، با گلوله پلیسی که در زمان این واقعه در حال خدمت نبوده، کشته شده‌است. گزارش‌هایی در دست است که گروه حکومت اسلامی، این فرد را «سرباز» خود نامیده است.

حملات اخیر در عین حال یک هفته پیش از نخستین مناظره انتخاباتی ترامپ و کلینتون صورت گرفته‌است. در عین حال نظرسنجی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد به سختی می‌توان تاثیر حملات را بر افکار عمومی پیش‌بینی کرد و شاید آن‌ها به تغییر ناگهانی رویکرد رای‌دهندگان منجر نشوند.

XS
SM
MD
LG