لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۴

لئونارد کوهن، آهنگ‌ساز و شاعر پرآوازه، درگذشت


بنا بر خبر اعلام‌شده در صفحه فیس‌بوک لئونارد کوهن، این ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز و شاعر پرآوازه کانادایی‌تبار، در سن ۸۲ سالگی درگذشته است.

گزارش سمیرا قرایی از زندگی و آثار و مرگ لئونارد کوهن، ترانه‌سرا و خواننده
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:20 0:00
لینک مستقیم

در بیانیه‌ای منتشرشده در فیس‌بوک آقای کوهن گفته شده «در اندوهی بی‌پایان، این خبر را اعلام می‌کنیم که که لئونارد کوهن، شاعر افسانه‌ای، ترانه‌سرا و هنرمند، درگذشت».

در ادامه آمده است «ما یکی از بزرگ‌ترین رویاپردازان پرکار و ستوده‌ شده جهان موسیقی را از دست دادیم».

در بیانیه منتشرشده در صفحه فیس‌بوکی آقای کوهن، در مورد دلیل مرگ، یا جزئیات دیگر، سخنی به میان نیامده‌است. اما در عین حال این بیانیه می‌گوید مراسم گرامیداشت او در لس‌آنجلس، جایی که در سال‌های گذشته ساکن آن بود، برگزار خواهد شد.

کوهن زاده وست‌مونت (مونترال) در کبکِ کانادا بود؛ در ۳۰ شهریور ۱۳۱۳ خورشیدی (۲۱ سپتامبر ۱۹۳۴) در خانواده‌ای یهودی‌تبار زاده‌شد. خانواده پدری او تبار لهستانی داشتند و پدرش وقتی خود کودکی ۹ ساله بود درگذشت.

او در سن ۳۱ سالگی به نیویورک رفت و ساکن آمریکا شد.

از کوهن به عنوان یکی از موثرترین ترانه‌سراها و آهنگ‌سازان موسیقی معاصر یاد می‌شود؛ کسی که تاثیر و آوازه‌اش به آمریکا و کانادا محدود نماند و در کشورهایی مانند ایران نیز شهرتی عمومی و گسترده پیدا کرد.

شماری از خوانندگان و گروه‌های مشهور و غیرمشهور، برخی از ترانه‌هایی که سروده یا ساخته است را دوباره‌خوانی کرده‌اند. گفته می‌شود او یکی از همین ترانه‌های مشهور، ترانه‌ «هله‌لویا» را، طی پنج سال نوشته است.

او عضو «تالار مشاهیر راک‌اندرول» است؛ در کنار کسانی مانند باب دیلن، که امسال برنده جایزه نوبل ادبیات شد.

گفته می‌شود در کار کوهن عناصری مانند رویاهای عاشقانه، مذهب و سیاست جایگاه ویژه‌ای دارند و خود او از جمله ترانه‌سرایان و آهنگ‌سازان نه‌چندان پرشماری بود که به جز کار موسیقی، به‌تنهایی به عنوان یک شاعر نیز شناخته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG